Stres. frustrace, deprese nebr

Irena Aghová

Zdraví a stravování: Víme, co jíme a proč?

Moje milá kolegyně mi vyprávěla, kolik lidí přibývá například s rakovinou tlustého střeva. To je opravdu velmi těžká nemoc a lidé hledají možnosti, jak ji zabránit. Mluví se o tom, že může být dědičného původu, možná tomu napomáhá i způsob života a stravování, neznám nějaký jednoznačný návod na prevenci. Každý mluví o životosprávě, ale jak ji narovnat, když náš způsob života i způsob stravování, které tomu způsobu života odpovídá, je prostě takový, jaký je? Jsou i jiné nemoci, které náš trápí a je možné, že pocházejí ze špatného nebo špatně pochopeného stravování. Pan doktor Lukeš prosazuje, abychom jedli a vařili na másle a na sádle. Sádlo jsme zavrhli, když přišly na trh oleje, ale přesto někteří lékaři doporučují, pro děti, aby se raději vařilo na sádle než na oleji. Ono se také říká, že se má jíst ovoce a zelenina z kraje, kde se člověk narodil a že se nemá přísliš mlsat a podléhat zvyku na některá jídla, která by se měla jíst spíš sporadicky, v časové nouzi a to jsou polotovary a konzervy. O jídlech z fast-foodů, ať si každý udělá úsudek sám. Takže, co jiného zbývá, než domácí strava, jednoduchá, dobře uvařená. Ale kde na to vzít čas, aby se člověk každý den věnoval vaření večeře, když už je zaměstnaný a potká se rodinou buď u snídaně nebo večer, když už nikdo nemá na nic chuť a ani možná náladu? Názory pana doktora Lukeše potvrzují i světové výzkumy a shodují se v tom, co říká on s tím, že důrazně varují před konzervami, v nichž tepelným zpracováním jsou mrtvé potraviny. Tedy, pro nás s mizivou nutriční hodnotou. Zvykli jsme si zahánět hlad, ale přitom nepřemýšlíme, čím si škodíme a čím prospíváme. A čím škodíme či prospíváme dětem, když podléháme jejich choutkám, místo abychom je zvykali na zdravá a prospěšná jídla a přemýšleli o tom, jaká to vlastně jsou. Pak doktor Lukeš radí, abychom se zamysleli nad tím, co běžně jedli naši předkové.

28.11.2011 v 0:00 | Karma článku: 24.26 | Přečteno: 1459 | Diskuse

Irena Aghová

Ježíš: Na prahu Království nebeského

Před hodinou jsem byla nakupovat a na rohu stály dvě Romky, musím říci, že krásně učesané, vkusně, i když po svém oblečené, každá se držela kočárku, v němž spaly děti, obě měly v ruce cigaretu a mluvily spolu. Ovšem, jejich řeč byla tak hlasitá, i když se ani jedna netvářila naštvaně nebo pohoršeně, že lidé ostentativně bouchali okny, ale ty dvě si toho nevšímaly. Mluvily svým jazykem, používaly typická gesta, jak rukou, tak i očí. Já jejich jazyk neznám, ale vím, že některá slova používají v češtině, protože zřejmě jejich jazyk je nemá ve své slovní zásobě. Tak mi nějak došlo, že mluví o nějakém cestování. Jeden člověk na ně zařval z okna, "ať už drží ty huby nebo tam na ně vlítne a něco uvidí", ale ony si jen očima řekly, ať jde někam a bavily se dál, se stejnou intenzitou a na stejné téma. Přiblížila jsem se k nim, ony mne uviděly a jedna se mne ptala, docela klidně, jestli nechci vyložit osud. Ne, nechci ....

28.8.2011 v 14:08 | Karma článku: 27.77 | Přečteno: 7791 | Diskuse

Irena Aghová

Tajemství vůní: Jak provonět byt

Mluvme o jemných vůních, které příjemně provoní váš byt a přinese vám i psychickou úlevu po namáhavém dni. Samozřejmě, že je krajně nevhodné používat v domácnostech vonné tyčinky, které se spíš hodí do chrámů. Prosytí nejen váš nábytek, ale také zdi a jen tak se jejich vůně nezbavíte. Také aromaterapeutické lampy nejsou bezpečným prostředkem, protože mohou způsobit v bytě požár. Pokud chcete používat vonné svíce, přijmete moji radu a zakupte si takovou nádobu, která je uzpůsobená k vysokému žáru a je dost vysoká, aby plamen nepřesahoval. Pokud se vám nelíbí vůně čajových svíček, které jsou už vyrobeny s nejrůznější škálou vůní koření a květinových vůní a jsou navíc drahé, tak stačí bílé, obyčejné, nakapte do vosku vaši oblíbenou vůni éterického oleje, nechte chvíli vosk nasát a pak teprve svíčku zapalte. Jste-li unaveni, pak nezapalujte svíce, nepoužívejte žádné prostředky, které je nutno hlídat, jako například vonné tyčinky, a najděte si jiné řešení, bezpečné a přitom neméně účinné.

20.7.2011 v 1:58 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 5056 | Diskuse

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti – 10.

Když začala zima, obávala jsem se, že nás rozdělí. Cesta bude zavátá sněhem a neschůdná. Pro něho i pro mne. A také, on má práci, protože maluje svítání, zubaté sluníčko a odrazy slunečního svitu na zasněžených kopcích. Každý obraz je jiný, krásný, dokonce se mi zdálo, že vidím, jak na něho sestupuje čisté, mléčně zbarvené světlo. A to mne uklidnilo. Teď vím, konečně vím, jaký je to malíř a že mne neopustí. Ať budeme každý, kdekoliv, vždycky už budeme v tom zvláštním světle něco prožívat. A proto ho maluje. Ztělesňuje. Myslím na něho, ale zatím tam nepůjdu. Třeba bych ho rušila anebo bych mu přidávala o starost víc. Nikdo nemá rád, když je ponořený do svých věcí, aby ho někdo rušil, nutil se ho soustředit na úplně jiné věci, vytrhoval ho ze soustředění a nakonec ho odvlekl ze zázemí „těch myšlenek, pocitů a radosti, která přesahuje běžné lidské chápání a je málokdy dosažitelná“.

13.1.2011 v 0:00 | Karma článku: 19.05 | Přečteno: 571 | Diskuse

Irena Aghová

Autoanalýza stresu: Proč jsem podrážděný?

Autoanalýza stresu znamená, že si vytvoříte seznam příčin svého neklidu a napětí. Ty body, které si sepíšete, mohou signalizovat stresová napětí. Každý z nás je více čí méně zmítán okolnostmi, a ať se snažíme, jak se snažíme, nejsme schopni si vytvořit v životě bezpečný řád, který by nás chránil od psychického i fyzického opotřebování. Je to naší intimní záležitostí. Přijmout vlastní životní řád může znamenat se zříci mnoha činností, které můžeme pokládat za příjemné, ale právě ty mohou být zdrojem vyčerpání, slabosti a civilizačních nemocí. A projevy nemocí, jak psychických tak i fyzických jsou už prostým následkem chyb, kterých se dopouštíme vůči sobě samým.

25.12.2010 v 11:15 | Karma článku: 24.51 | Přečteno: 2242 | Diskuse

Irena Aghová

V klidu, v klidu ...

Mnoho lidí žije ze dne na den. Jsou pod velkým tlakem, možná pociťují i prázdnotu z osamocení nebo prožívají porozvodové trauma či smutek, protože ztratili někoho blízkého. A možná také, díky poměrům v práci, o kterou se obávají zažívají neklid, strach, pocity nenávisti a nechuti tam vůbec chodit - jenomže musí. A to je veliká, veliká zátěž pro psychiku. Krajní emoce jsou opravdu velmi škodlivé a když se k tomu ještě přidají pletichy, pomluvy, zloba, agrese a závist, tak to je vyložená hostina pro depresi. Nedá se nic dělat. Ale čelit tomu člověk musí, pokud chce zažívat pocity radosti, nadšení, vnímat kolem sebe krásu, mít z něčeho radost a milovat...

22.12.2010 v 12:09 | Karma článku: 23.13 | Přečteno: 1152 | Diskuse

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 9.

Řekl mi totiž, že mi ukáže krásné místo. A když se začalo stmívat, vzal mne za ruku a vedl k rybníku, na jehož hladině se bělaly lekníny. V křoví měl ukrytou starou lucernu. Svítil mi na cestu, abych mohla nastoupit do loďky, a pak do ní nastoupil také. Trochu se zakymácela. Ale neměla jsem strach ...

5.12.2010 v 1:40 | Karma článku: 21.66 | Přečteno: 1185 |

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti – 8.

Cítím, že nejblahodárněji působí na mou mysl slova: „láska, harmonie a krása"! Jakou moc mají na lidskou duši – jako moc mají i na mou duši! A má duše si ničeho tak nežádá jako lásky a krásy. A proto vím, že je stvořena z dokonalého zdroje. Všechno může být krásné, svým způsobem ucelené, ale to není stejné. A tak se nyní ptám své duše: “Co si nejvíce, úplně nejvíce ze všeho přeješ?“ A duše odpovídá: „Lásku a krásu.“ A proč? Proč zrovna to dvojí, co je tak těžko dosažitelné? A jsi na to vůbec připravená, duše má?

5.12.2010 v 0:18 | Karma článku: 20.69 | Přečteno: 984 | Diskuse

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 7.

Přišla jsem domů s pocitem štěstí. Do velké skříně na spisy jsem poskládala všechny složky a vytřídila jsem papíry k likvidaci. Pak jsem umyla nádobí, utřela prach a vyvětrala celý byt. Načeš jsem si připravila bylinkovou koupel a hodlala jsem jí po ní spát. Rozhovor s postmodernikem mne unavil. A rozhodla jsem se, že si pustím Debussyho a zavřu oči. I kdyby na mne zvonil, kdo chtěl. Pro nikoho nejsem doma.

4.12.2010 v 2:06 | Karma článku: 22.14 | Přečteno: 1080 |

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 6.

Už se rozednívá. A sem tam jsou slyšet ptačí hlasy ze dvora a ze zahrádek. Někde v dálce slyším, jak popeláři vysypávají popelnice a pak někdo píská na píšťalku, aby přivolal svého psa. To jsou rána! Za chvíli se otevře malý obchod na rohu a přivezou čerstvé rohlíky, mléko, jogurty a podmáslový chleba. Někomu by se mohlo zdát, že jsou to docela obyčejné věci, ale z jiného pohledu . z takového, jak se nyní dívám na svět- jsou svědectvím řádu a nikoliv stereotypu. A tak vstanu, připravím si koupel a pustím si rádio. uklidím a tak začnu svůj den.

3.12.2010 v 23:08 | Karma článku: 21.38 | Přečteno: 916 |

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 5.

Je stále krásné počasí! Nájemníci v našem velkém domě však hubují, že je sucho a že musí každý den zalévat své zahrádky. Někdy jim pomáhám, protože jsem šťastná, když vidím hned z rána kvést růžový keř a když zahrádky kvetou od časného jara do pozdního podzimu květinami. V bytě, kde není dost světla, se nedají květiny pěstovat, a tak se na ně těším pohledem. Kolem zahrádek jsou i bíle natřené lavičky a na nich sedávají naši staří nájemníci, protože už daleko nedojdou. Vyprávějí si a nebo mlčí. Občas se nabídnu, že jim přinesu nákup, když jdu nakoupit. Někteří toho využijí. Ale každý rok někdo z nich na lavičce chybí. Třeba jeden dědeček, kterému jsem nosila zákusky z cukrárny, vždycky v neděli, když čekal na vnoučata. Ten tu chybí už od poloviny srpna. Myslela jsem si, že si ho děti vzaly k sobě. Ale on je v léčebně dlouhodobě nemocných a chodí za ním paní Šafránková a také paní Bělohorská. A tak to je s lidmi v našem domě.

3.12.2010 v 0:14 | Karma článku: 23.54 | Přečteno: 1007 |

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 4.

Přichází podzim, pomaloučku, ještě nenápadně, ale už je cítit jeho nostalgická vůně a přicházejí vzpomínky na první školní den. To tehdy slunce lákalo ještě ven, ale už tu byly povinnosti. Je zajímavé, že člověk má tyto vzpomínky a pocity pořád v sobě. Možná pro tu sentimentalitu a možná také proto, že ho váží k pocitu povinnosti a odpovědnosti. Ach ty povinnosti, ach ty odpovědnosti, ach, ty závislosti ...

2.12.2010 v 22:12 | Karma článku: 20.73 | Přečteno: 1070 |

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 3.

Ale do života patří i bolesti, ne jen radosti a sny a proto mi přišla na mysl moje přítelkyně, která. bohužel, nepotkala včas člověka nebo zážitek, který by ji odvrátil od zoufalého činu. Ještě před krátkým časem byla velmi šťastná. Ale také velmi nepřipravená a naivní, protože si myslela, že si může vlastními silami a vlastní vůli zajistit pokojný život. I na ni ukázala jakási neviditelná ruka a během týden přišla o práci, o svůj dlouholetý vztah a nakonec i o život.

1.12.2010 v 3:02 | Karma článku: 21.65 | Přečteno: 1149 | Diskuse

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 2.

Bydlím ve starém domě v posledním patře. Sice máme k dispozici výtah, ale do mého bytu musím ještě vystoupit po patnácti schodech a pak odemknout na třikrát dveře. Původně tam byla půda. Tem kdo si tam zbudoval byt, měl opravdu dobrý vkus a zdá se mi, že dokonce měl i ten byt rád. Viděla jsem ho dvakrát, ale jen tak zběžně, takže jsem si nemohla udělat pořádný úsudek. Nejkrásnější je to stropní okno, protože je vidět na oblohu a to se mi líbí. A jinak mi nevadí, že je v bytě přítmí, protože buď pracuji na počítači a nebo spím, takže ani neužiji světla, která spíš jsou pro ozdobu a doplnění interiéru.

30.11.2010 v 2:04 | Karma článku: 22.96 | Přečteno: 1111 | Diskuse

Irena Aghová

Uvědomujeme si sami sebe - 1

Víte, co je život v jeho tvarech a formách? Jak vzniká, z čeho se poskládá až dospěje k lidskému tvaru? Budeme si o tom vyprávět. Proč? Protože čím dál více na nás doléhá utrpení, kterému se říká stres, frustrace a deprese. Jsou to velmi tíživé problémy, které narušují kvalitu našeho života a schopnosti rozeznávání. Budeme si o něm vyprávět ze všech pohledů, které se nám nabízí. I když nebude dokonalý, ale rozhodně se vydáme na velkou a dobrodružnou cestu za životem, který si, jako lidé, zasloužíme.

28.11.2010 v 16:19 | Karma článku: 18.58 | Přečteno: 523 | Diskuse

Irena Aghová

Relax: Břehy blaženosti - 1.

Není nic lepšího, než snít. Není nic lepšího, než své sny žít. Vždycky jsem si představovala, jak by to vypadalo, kdybych byla poustevnicí v hlubokém lese, zda by bylo pro mne důležité, co se děje v nějakém městě, kdo komu co ukradl, kdo co zpronevěřil anebo udělal jiný problém. Přemýšlím o tom, zda tyto epizody skutečně tvoří to, čemu se říká život, zda život je plynoucí čas, který do sebe, stejně jako řeka, pohlcuje ty střípky, které se k sobě chvíli skládají do nějakého obrazu a pak se z paměti zase pomalu ztrácejí. Dobře v této mediální době, obklopeni pouze špatnými zvěstmi a jen malými záblesky radosti jsem pochopila, že je všechno naopak. Že trpíme zbytečně paranoickým strachem, úzkostmi, stresy, frustracemi, depresemi, protože život, tedy každý osobní život má vyšší váhu než to všechno kolem. Co nás s tím spojuje? Neodolatelná touha být s tím v souladu a říkat tomu realita a nebo ta naše realita je úplně v něčem jiném? Znáte své břehy blaženosti?

28.11.2010 v 3:50 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 1173 | Diskuse