Média a člověk: Můžeme být solí země
Jistě nikomu neušlo, že ve společnosti je velké napětí. Nevyhneme se tomu, abychom se potkávali s nejrůznějšími zprávami, ať v televizi či v rozhlase nebo v tisku. Mnozí jsou na tom tak, že se cítí být tísněni informacemi, o kterých stále pochybují, zda jsou pravdou nebo lží či polopravdou a nemohou už ani posoudit, čemu mají důvěřovat. Takový stav vzbuzuje nedůvěru v politiku, v tisk, někdy důvodný, někdy však tato nedůvěra vyvěrá z toho, že určité tvrzení není v souladu s myslí člověka nebo není ve shodě s intelektem. Jeden z nejvážnějších problémů je - nevědět, kde je pravda. Není řešení jen číst mezi řádky, ale řešením je zapojit zdravé uvažování a najít řešení pro sebe samotné. Nejsme schopni řešit, jako lidé, problémy tohoto světa, které v historii civilizace se stále opakují a pomíjejí příchodem nové kvality myšlení a příklonu k chápání univerzální pravdy. Žijeme ve víru partikulárních pravd, v nich nalézáme dobro a zlo v našem každodenním počínání a zápasíme o dobrou víru, potíráme zlo, které ji narušuje. A v této pozici jsme těmi kováříčky, které umí, musí i mohou měnit, zdánlivě nenápadnou a nemedializovanou činností, svět.
O univerzální a partikulární pravdě
Lidé, kteří hovoří k veřejnosti, ať slovem, prostřednictvím mediální techniky či písmem, ať jsou jakéhokoliv vzdělání a zaměření ve své kvalifikaci, se vyslovují ke skutečnostem, které jejich posluchače nejen zajímají, ale také to chtějí slyšet. Zprostředkovávají jim nahlédnutí do nejrůznějších oborů lidské činnosti, která se dotýká jejich života, ať v obci nebo v celé zemi, v širším pohledu pak ve světě, protože člověk nemůže být všude a nemůže si udělat úsudky bez tohoto prostřednictví. Uvažujme nyní o partikulární a univerzální pravdě. Lidé právem požadují, aby partikulární pravda byla vždy pravdivě sdílena. I když nemusí být vždy každému užitečná. Má totiž pouze relativní hodnotu a může být i škodlivá. Ale lidé mohou o ní uvažovat, posuzovat její užitečnost nebo škodlivost a tím, že je relativní, lidský rozum, který si tvoří úsudek, aby se mohl podle ní zařídit, má docela velký operační prostor. Univerzální pravda je na tom daleko hůř - ta musí být pravdivě řečena, protože nepravda v této oblasti je vždycky zlý čin. Partikulární pravda je pravdivost, kterou můžeme označit jako společenskou ctnost. Záleží na společenské dohodě, podle které každý má mluvit pravdu, protože je právním nárokem a nepravdivost spočívá v porušení tohoto právního nároku. Lež je mluva odporující právu příjemce (mluveného nebo psaného slova) na pravdu. Tím se liší lež od pouhé nepravdivé mluvy, tedy falzifikum. Falzifikum se děje tehdy, kdy nemá člověk právo na pravdu ve spojitosti s právem, například při složitých výsleších, v právních vztazích, ale to je příliš úzké hledisko, stejně jako takové, které zužuje účel řeči nebo slova na pouhou shodu s intelektem.
Dobro pravdivosti pro vzájemnou důvěru mezi lidmi
Jsme zvyklí číst mezi řádky, protože máme k psanému slovu dlouhodobou nedůvěru. Tato nedůvěra prýští s mnoha příčin a kromě toho, mnoho sdělených zpráv se jeví jako politikum. A takže se mnohý čtenář ptá - qui bono? A tak se ocitáme v kruhu relativních pravd. Rozšíříme-li svou schopnost úsudku, pak nebudeme v zajetí zúženého prostoru "shody s intelektem", to je málo. Máme-li k dispozici ve své mysli širší souvislosti v některém z oborů, o kterém se mluví, který nás zajímá a v kterém řešíme svůj osobní či společenský problém, pak můžeme odhalit lež jako mluvu proti mysli, která porušuje důvěru mezi lidmi a dobrá víra je oporou v této vzájemné důvěře. Avšak tam, kde by pravda v určitých sociálních vztazích by mohla být zlem, tam přestává být falzifikum lží.
Mentální restrikce
Mentální restrikcí rozumíme zastírání a to spočívá v tom, že se slova používají ve vedlejším smyslu, v mysli se něco přidává nebo ubírá a buď mluvící dává slovům jiný význam protože on sám má klíč k jejich pravému významu a je odmítána proto, že je lží. Nebo mluvící užívá dvojznačnosti slov, zamlčuje něco, vyhýbá se přímé odpovědi otázkou, zvoláním odváděním pozornosti jiným směrem, přidává nereálné podmínky a posluchač má při určité pozornosti možnost pochopit pravý význam slov. Tato restrikce připouští utajování pravdy. Jsou však případy, kdy je posluchač nebo čtenář klamán, nebo se nedá oklamat:prohlédne cíl, a pak klamající nedosáhne svého cíle klamajícího. Tím je oklamání bližního.
Východisko - mluvení nepravdy
Jsou případy, kdy posluchači není dovoleno poznat pravdu a není dovoleno ani použít mentální restrikci. Nestačí ani mlčet. Jediným východiskem je mluvení nepravdy, například v záchraně vyšších dober, pokud ovšem je mezi nepravdou a tím, co se má nepravdou ochránit, rozumná přiměřenost. Lež je bezdůvodné klamání. Lež, která působí velkou škodu, například pomluva nebo v některé věci, se může stát zločinem. Partikulární pravda se může se stát dobrem nižšího řádu, ale může v jistém ohledu mnoho změnit v tomto světě, který je naším domovem a v němž prožíváme dar života.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016