K 600-stému výročí smrti Jana Husa – část 1
I když se o Mistru Janu Husovi (1370 – 1415) vzhledem k výročí jeho smrti hodně píše, přesto si dovolím přidat polínko do ohně společensko - politických událostí od 12. do 15. století a rozvinu problematiku komplexněji. Pozvu vás do doby pozdního středověku, který je nabitý silnou energií, kterou nelze jednoznačně hodnotit negativně, protože přílišným zaměřováním se na jednotlivosti zapomínáme na souvislosti, které se sbíhají až k jeho vystoupení před Kostnickým koncilem, který vydal osudný rozsudek.
Hnutí svobodného ducha – nové formy svobodného života
Bekyně a beghardi bylo hnutí, které konkurovalo žebravým řádům. Svým statutem se pohybovaly mezi církevními řády a farním klérem, ale nenáležely ani jednomu. Žebraví mniši, vědomi své klesající popularity útočili proti skupinám, které se jim blížily názory i postoji, ale lišily se právě statutem.
Není příliš od věci vylíčit hnutí bekyň a beghardů, které se rozvinulo ve 12. století na severu Francie a které představovalo místní výhonek potřeby následovat apoštolský život. Jeho zakladatelem byl Lambert Liége, reformátor diecéze Liége, který zemřel v roce 1127 a jím založené společenství je považováno za první bekyňský sbor. Hnutí bekyň bylo zacíleno na ženy, které nemohly očekávat, že se provdají a přijmou výzvu vést svatý život. Ovšem, nechtěly se stát jeptiškami. Upozorňovaly na sebe svou institucionální nezakotveností. Zapadaly do městského života, vycházely vstříc potřebám žen, které nemohly být přijaty do oficiálních řádů a pokračovaly ve velkém počtu v nenápadném životě v řadě měst ve Flandrech, severní Francii a na území říše. Rigorózní výklad kánonů 3. a 4. lateránského koncilu však mohla jejich postavení problematizovat.
Pronásledování
V době lyonského koncilu se objevují pamflety proti hnutí bekyň a františkán Gilbert z Tournai si stěžoval, že bekyně vlastní neautorizované překlady Písma do národního jazyka, které obsahují herezi, avšak neupřesnil, v čem hereze spočívá, a že čtou na veřejných místech. Olomoucký biskup Bruno bez obalu hlásal, že by jim mělo být přikázáno, aby se vdaly nebo vstoupily do kláštera. A byl opakován výrok 3. a 4. lateránského koncilu, který rozhodl postavit bariéru proti vznikání nových řádů, a ty které působily, měly být potlačeny. Situace beghardů a bekyň byla nejistá a v následujících desetiletích se neobjevilo nic, co by zlepšilo jejich jinak pohoršlivý obraz. Ten se kromě jiných soudů o jejich činnosti ještě zhoršoval u beghardů, kteří kázali bez povolení. Z roku 1290 zaznamenáváme v Colmaru a v Basileji uvěznění bekyň a beghardů pro herezi. Ani v prvních desetiletích 14. století bekyně sice čelily žalobám proti svým názorům a chování, ale zatím se nestaly cílem konkrétního obvinění z hereze.
K tomu: Huleja, J. Ženská spirituální hereze na přelomu 13. A 14. století. Dostupné z: file:///C:/Users/Pedro/Desktop/DPTX_2009_2_11410_0_72444_0_90615.pdf. Cit.: [06-04-2015]
Jan XXII. vytřiďuje zrno od plev
Před volbou papeže Jana XXII. předcházely po smrti Klimenta V. dva roky vakance. Byl to právě on, který zasadil konečný úder postupu široce rozvinuté hereze, která se objevila v prvních dvou desetiletí 14. století a rozšířila se od spirituálních františkánů k terciářům až k sympatizujícím sekulárním kněžím a laickým patronům ve městech. Území, zasažené touto herezí, se určitým způsobem kryje s kraji, kde před tím působilo katarské hnutí. Petr Jan Olivi se svými stoupenci však stáli proti katarům a valdenským, a rozhodně neexistuje žádná souvislost mezi katarským hnutím a herezí spirituálů. Je také nutno podotknout, že stará centra katarství byla situována na východ, zatímco spirituální hereze měla svá střediska ve dvou městech poblíž pobřeží – v Narbonne a Béziérs. Inkvizitoři likvidovali jádro hereze sedm až osm let a pronásledovali členy prvního řádu, zejména ty, kteří unikli zátahu, který na ně inicioval Jan XXII. v roce 1317. Krize byla u konce. Janova akce byla účinná, ale nějak přesně nesměřovala do středu problému, Nad rozhodnutími Quarundum exigit se vznáší dojem, že celá hereze spočívala v opozici vůči příkazům papeže. Hereze, které vzešly od františkánů, mystiků a z fantazie duchovních byly znepokojující. Ale proto, že by byly ohrožující, ale proto, že sympatizovaly slabá místa pozdně středověké církve.
K tomu:
Spirituální františkáni.
Dostupné z : http://cs.wikipedia.org/wiki/Spiritu%C3%A1ln%C3%AD_franti%C5%A1k%C3%A1ni. Cit.: [06-04-2015]
Františkánství. Dostupné z: http://www.frantiskanstvi.cz/Regalat09/Olivi-inst%2009.pdf
Cit: [06-04-2015]
Když bylo Janu Husovi 8 let …
V roce 1378, krátce po návratu papeže do Říma vypukla katastrofa. V tajných volbách byl papeže zvolen Urban VI. Proti tomuto muži se zvedl nelíčený odpor, v kardinálském sboru to vřelo. Když se k tomu ještě přidaly oligarchické postoje a nacionalismus, nemohlo to jinak skončit, než schizmatem. Výsledkem toho zmatku byly dva papežské stolce. Na jeden usedl v Avignonu Klement VII. , na druhý v Římě usedl Urban VI. A jeho následovníci. Oba papežové se vzájemně exkomunikovali i se svými přívrženci a využívali možné a nemožné prostředky, aby dostali toho druhého z křesla. A nutnou odpovědí byl konciliarismus. K tomu vedla jednak snaha, aby bylo ukončeno schizma, druhý důvod byl úsilí o reformu papežství.
A roku 1409, když bylo J. Husovi 39 let, šest let před smrtí, na koncilu v Pise přívrženci koncilové strany navrhli třetího papeže, který vládl jako Alexandr V. Všechny tyto události spojené s debatami o reformě, ke které v potřebné míře nedošlo, způsobily, že lidé pojali nedůvěru k církvi, tato nedůvěra byla rozpoznatelná již dříve, ale velké schizma ji dodalo razanci. Zatímco na nejvyšších místech církevní hiearchie zuřil boj, ve městech a farních kostelech a charitativních bratrstvech, které se mimochodem stávala čím dál víc populárnější, se prosazovalo lidové náboženství. Zapojily se do něho široké vrstvy. Do módy přicházely spisy lidové zbožnosti v národních jazycích. Díky tomu se také rozšířily různé verze Bible, a to nejen obvyklé překlady originálu, ale i kompilace a úvahy, které byly převážně spojené s mystickým hnutím pozdního středověku.Nastává rozkvět poutnictví a kultu svatých. V bohatých městech se vynakládaly obrovské sumy na výstavbu a výzdobu kostelů. Kazatelé snadno přitahovali velké zástupy a z nich jednotlivci, pro tuto dobu charakterističtí proroci, mystici či reformátoři si získávali obrovskou úctu. Antiklerikalismus představoval přirozený doprovod hlavních nezdarů vedení církve a jejich zlořádů. Laické sbory byly méně ochotné přijímat církevní vedení per se.
Fenomén udavačských kázání a satirická antiklerikální tradice
Nízké mínění o kléru v tomto období posílily určité prvky, které působily v samotném kněžstvu. Byla to například udavačská kázání. Musí se vzít také na vědomí existenci literárně satirická antiklerikální tradice. Také mezi duchovními běžně kolovaly vtipy o duchovních, jak již ve 12. století dokládají výroky Waltera Mapa.
Růst extrémismu
Rysem doby byl růst extremismu, spojený s politickými a ekonomickými potížemi. V roce 1337 vypukla stoletá válka a skončila v roce 1453. Po všech hrůzách spolu s vypuknutím černého moru, který stoletá válka způsobila, budila v lidech pocit Božího hněvu, což vyvolalo v širokých vrstvách vlnu flagelantství.
Postoje církevních autorit se k flagelantství projevovaly různě, laické hnutí se věnovalo masovému pokání bez církevní kontroly. Nakonec Kliment VI. flagelanty v roce 1349 odsoudil.
Na scénu přicházejí nové postavy
Začínají se objevovat nové myšlenky. Duns Scotus byl skotský františkán, který zemřel v roce 1308. Podrobil kritice názory Aristotela a Sv. Augustina a vynalezl nové odborné termíny. Silný proud myšlení přináší Vilém Ockham. Představoval pramen myšlení, který je poněkud nepřesně označován jako nominalismus. Ockham došel na této cestě daleko dál, než Scotus a jeho výklady o absolutní svobodě a všemu nadřazené moci Boha, které byly podepřeny řadou brilantních paradoxů, prohloubily propast mezi člověkem a nepoznatelným Bohem a zjevně podkopávaly tradiční morální teologie. Rozum nemohl podepřít víru, která spočívala na zjevení a autoritě.
Pokračování příště: Jan Viklef
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře
Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant
Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat:
34 310 - 39 458 Kč
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016