Předbělohorská doba – část 1.

28. 09. 2015 9:12:54
Cílem mého seriálu o bělohorské době bylo zabloudit do starých historických pramenů a z nich vybrat nejdůležitější body dějů, které vedly nejen ke stavovskému povstání, ale k bitvě na Bílé hoře, a posléze k dalším událostem.

V předchozím seriálu k 600-stému výroční upálení M. J. Husa jsme se rozloučili s úsekem českých dějin Kostnickým koncilem s upálením M. J. Husa a po roce po této události Jeronýma Pražského. Zvu vás nyní do dalšího údobí českých dějin, které se budou odehrávat v první polovině 16. století do poloviny 17. století. Budeme sledovat dějinné události, příslušející do období reformace a protireformace. A nebude to radostné čtení, protože nás čeká pohnutá doba předbělohorská a pobělohorská, o kterých si myslíme, že předznamenala společenský, ekonomický, politický a státoprávní vývoj v Čechách a na Moravě až do moderní doby. Nuže, osvěžme si paměť tímto vyprávěním z úseku českých dějin, které sdílely i osudy i jiných národů, které Čechy zeměpisně bezprostředně obklopovaly či jim byly vzdálené.

K pramenům

Pro studium a zpracování tohoto tématu jsem si vybrala náročnou literaturu: Dějiny Čech a Moravy nové doby od autorů Kořána - Rezka, Svátka a Práška, vyd. roku 1940 v nakladatelství Mazáč v Praze, čtyřdílné dějiny od autora Antonína Gindely Dějiny českého povstání léta 1618, Paměti nejvyššího kancléře českého hraběte Viléma Slavaty a některé soudobé prameny k české historii, které podle potřeby budou citovány v textu. Zdá se mi, že použití pramenů, které možná už nikdo nebo málokdo čte, je živějším vstupem do událostí, které zůstanou stále v paměti nejen českého národa, ale i jiných, kteří v nich vystupovali v různých rolích. A pokud se hlásíme k tradicím Koruny české, pak je třeba je znovu objevovat a přemýšlet o nich i z pohledu dnešní doby.

Za Maximiliána II. a Rudolfa II.

Protestanští stavové kladli do Maxmiliána II. (1564 – 1576) velké naděje, ale ty se zcela nenaplnily. V té bouřlivé době se snažil klidem a částečnými ústupky zmírnit náboženské vášně s tím, že by se měla obnovit církevní jednota. Proto také nespěchal se zákonnou úpravou evangelických církví ve svých državách.

V roce 1566 na země habsburské opět udeřil turecký sultán Soliman II. Do dějin vstupuje jméno Mikuláš Zrinský, charvatský bán, který hrdinně bránil Siget, a jen sultánova smrt zlomila prudkost jeho útoku.

Císař Maxmilián II. se chystal k velké odvetné válce, ale nedostatek financí ho přiměl, aby roku 1568 uzavřel nevýhodný mír, a tak byl nucen udržovat hraniční posádky v Uhrách.

Boj o českou konfesi

Jeho tíživé situace využili rakouští stavové, a v roce 1571 si na císaři vynutili náboženskou koncesi pro augšpurské vyznání. Také v Čechách se evangelická strana domáhala zákonné záruky náboženské svobody a práva obsazovat konsistoř pod obojí svými přívrženci. Císař sice dlouho otálel nad takovými kroky, k nimž byl donucován, ale když mu byly odepřeny daně, přistoupil k jednání o těchto otázkách na dlouhém sněmu v roce 1575. Své odklady odůvodňoval různosti reformovaných stran v zemi, luterští aJednota bratrská se společně dohodli na společném vyznání, českou konfesi, v níž se vyhnuli vzájemným sporům. Císař Maxmilián se nedal přinutit ani v tomto případě k písemnému závazku, ale česká konfese byla jím stvrzena ústně. K její ochraně si mohli stavové zvolit své defensory. Při tom se však císař nevzdal svého práva obsazování konzistoře a nezrušil ani starší zákony proti Jednotě bratrské.

Za vlády Rudolfa II. (1570 – 1612)

Po smrti Maxmiliána II. nastoupil na trůn jeho nejstarší synRudolf II. Ten zdědil všechny otcovy země, a také císařskou hodnost, jeho ostatní bratři jen některé důchody. Od roku 1583 se usadil trvale v Praze, ale neučinil ji střediskem svých zemí. Ústřední úřady zůstaly ve Vídni.

Protireformace za jeho vlády

Za jeho vlády protireformace v habsburských zemích vybujela. Dokonalé obnovení katolicismu bylo provedeno v Tyrolsku arciknížetem Ferdinandem, po jehož smrti roku 1594 jeho země připadla Rudolfu II. V českých zemích byly pokroky katolické víry zahájeny činností katolické menšiny, probuzené působením jezuitů. Jezuité začali budovat nové koleje v Krumlově, Jindřichově Hradci, v Chomutově a v Kladsku. Na Moravě zapustili kořeny v Olomouci a Brně. Do čela toho hnutí se postavilZdeněk Popel z Lobkovic, Jaroslav Bořita z Martinic a Vilém Slavata z Chlumu. I když tato strana neměla velký počet členů a stoupenců, její výhodou bylo, že držela značné bohatství, měla u dvora velký vliv a mohla se opřít o spojenectví se španělskými vyslanci a papežským nunciem.

Válka turecká

Roku 1593 se s pohraničních bojů vyvinul nový a velký zápas mezi osmanskou a habsburskou stranou. Císařské vojsko bylo úspěšné, zvláště, když sedmihradský vévodaZikmund Bathory roku 1602 vydal Sedmihrady a Zátisi císařovi. Turci žádali o mír a Rudolf II. doufal, že obnoví císařskou moc jejich úplnou porážkou. Jeho okolí využilo vítěznou náladu k ráznému postupu proti reformaci. Roku 1602 byly obnoveny staré mandáty proti Jednotě bratrské a proti evangelíkům se začalo přísněji postupovat, hlavně v královských městech a na korunních statcích. Stavové, vedeni učeným rytířem Václavem Budovcem z Budova se marně ohrazovali proti nastalé situaci v neprospěch evangelíků.

Bočkajova vzpoura

V roce 1604 se proti protireformační politice císařských zástupců a jezuitů rázně ohradila uherská šlechta, v jejímž čele stanulŠtěpán Bočkaj. Ten opanoval severní Uhry a roku 1605 zplenil jihovýchodní Moravu. Turci vystoupili na bojiště s novou silou. Dosavadní vojenské úspěchy císařských vojsk byly ztraceny. Arcikníže Matyáš byl nucen vstoupit do mírových jednání s dvojím nepřítelem. Vídeňskou smlouvou v roce 1606 povolil Uhrům náboženskou svobodu a Bočkajovi postoupil Sedmihradsko se Zátisím jako doživotní knížectví. Mírem, umluveným brzy potom v Toroku na Žitvou, ponechal Turkům dosavadní panství V Uhrách. Až potom Turci přestali požadovat dřívější poplatky. A tak, tím byly naprosto zmařeny velké naděje císařského dvora a Rudolf II., se proto zdráhal uzavřít dvojí mír. Matyáš se postavil na odpor proti tomuto rozhodnutí a mezi oběma bratry vzniklo velké napětí.

Spor o nástupnictví mezi Rudolfem II. a Matyášem

Císař Rudolf II. nebyl ženatá a neměl dědice. Avšak svého bratra Matyáše nechtěl výslovně uznat svým nástupcem. Matyáš však na svou stranu získal většinu knížat a neváhal se postavit proti císaři.

Uherští stavové a rakouská protestantská šlechta se v roce 1608 domluvili na sněmu v Prešpurku na konfederaci. K ní přistoupili i stavové moravští, vedení předním šlechticem Jednoty bratrské, Karlem Starším ze Žerotína. V čele velkého vojska táhl Matyáš proti Praze a žádal české stavy, aby se s ním spojili. Ale čeští protestanté za slib rozsáhlých ústupků, jak politických, tak i náboženských, zůstali při císaři.

Libeňský mír

Jejich vlivem došlo v červnu roku 1608 v Libni k smírnému vyrovnání. Císař uznal Matyáše za následníka a postoupil mu hned Uhry, rakouské země a Moravu. Sám si ponechal Čech, Slezsko a Lužici. Rozkol habsburského rodu znamenal ve svých důsledcích vítězství stavů a reformace proti reformačním krokům císařského dvora. Stavové zemí Matyášových si vymohli potvrzení politických a náboženských svobod.

Rudolfův majestát

V zemích, které spadly pod Rudolfovu vládu, se stavové také domáhali, aby císař uznal politické a náboženské svobody. On se tomu však bránil. Ale vůdci evangelické strany, mezi nimiž byl Václav Budovec z Budova a Petr Vok z Rožmberka, se spojili se Slezany a roku 1609 donutili císaře podepsat majestát, který zaručoval české konfesi zákonné právo v zemi. Ten postupoval stavům utrakvistickou konsistoř a universitu, povolil jim volbu defensorů k ochraně náboženských svobod. Na straně katolické si protestanté vymohli smlouvu, kterou se povolovaly jejich souvěrcům chrámy a školy v městech a na statcích královských. Podobné svobody si vymohli i Slezané.

Pasovský vpád a císařův pád

Císař Rudolf II. byl roztrpčen. PomocíLeopolda, biskupa pasovského, svého bratrance, chtěl násilně zvrátit nové poměry. Vpád soldatesky sebrané v Pasově do Čech skončil porážkou. Matyáš pomocí českých stavů donutil císaře roku 1611 se vzdát vlády ve svůj prospěch i v Čechách. Sesazený Rudolf II. zemřel na počátku roku 1612 a tak Matyáš dosáhl císařské koruny.

2. Panování císaře a krále Matyáše od roku 1611 do r. 1615

Pro zájemce:

Seriál článků o předbělohorské, bělohorské a pobělohorské době si můžete přečíst, pokud máte zájem, na mém blogu:http://novotnaire.blogspot.cz/ .

Autor: Irena Aghová | pondělí 28.9.2015 9:12 | karma článku: 24.42 | přečteno: 1568x

Další články blogera

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 116 | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 312 | Diskuse

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma článku: 14.03 | Přečteno: 271 | Diskuse

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 233 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 16 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 7.85 | Přečteno: 92 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 15.72 | Přečteno: 171 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 141 |

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...