Společnost: Utrpení ze svobody a Sókratův úsměv i pláč

Dávné hlasy k nám zaznívají z rozrůstajících se kořenů naší civilizace a našich kulturních dějin; učí nás, jak dojít k harmonii, svobodě, pravdě, veřejného zájmu, autonomního svědomí a blaženosti, nabízejí nám toho mnoho. 

 

Pod nánosem času, v němž se povaluje všelijaké haraburdí z novodobých ideálů pokroku, nemůžeme všechno vynést na světlo a posoudit, zda jdeme po té samé cestě, nebo obcházíme bludné kořeny, či jsme úplně mimo hlavní trasu, kterou ať vědomě nebo nevědomě vytýčili překladatelé, prostředníci na troskách velké řecko-římské civilizace a posléze, noví učenci a vzdělanci ji nabídli jako základy pro civilizovanou společnost. Je však dobré si uvědomit, že poznatky, které přejímáme, nevycházely z ideálně uspořádaných starověkých obcí a společností, ale od jedinců, kteří tvořili nepatrnou menšinu a jíž možná dnes klademe větší význam, než naši předchůdci nebo jejich současníci, až vzdělávací proces dokázal, že před nimi smekáme s úctou, neboť jejich jména symbolizují současnou vzdělanost, nebo její projev, ale - kdo  skutečně dokáže vyjmout z podstaty to, co je právě pro nás nyní, v místě a čase důležité, podstatné a jak s tím poznáním zacházet? Nebo se budeme vracet k učeným autoritám 18. století a do nekonečna nekriticky omílat jejich názory?

Ke sporu mezi obcí a Sókratem

Sókrates se narodil jedenáct let po Salamině a první roky života spadají do doby rozmachu athénské námořní velmoci, v níž se v novém námořním spolku se projevovala autorita Athén. Obec dokázala velmi chytře a obratně využít své nové pozice hospodářsky a vojensky takže z pouhé hlavy spolku se stala brzy ústřední vládou. Ve všech závislých obcích spolku se odehrával proces přizpůsobení athénským ústavním poměrům, Athény všude podporovaly růst demokratických stran, ochotných přidat vlastní krok podle postupu athénské politiky. Jednotným poutem života všech občanů a veškerého občanského života je zvláštní životní typus – eticko-náboženský, onen zvláštní typus člověka, píše Patočka, který je zároveň podán božstvům i obci, či lépe v oddanosti k obci nepřestává být poddán božstvům a naopak; člověka, který je vzdálen nadčlověčenství a nadsvětovosti, jež máme doloženy v pythagorejství, v orfismu, v Empodeklově osobnosti, ba i v oné stupňované autonomii teoretika vůči životu obce, a dále, jak jsou doloženy v životě představitelů iónské filosofie, jak u Anaxagora. Vynořuje se zde způsob lidského sebepochopení, který vyjádřil již Homér a pro který muselo v řeckém duševním životě být podkladem jeho hluboké ohrožení opačnými tendencemi: pochopení, že všemu na světě je určena zákonitá mez a člověk nesmí tuto mez překročit, nechce-li zlehčit a zničit sebe sama.

Pozornost upřená k Sókratovi

V 18. století, zdá se, byla veškerá pozornost upřená k Sókratovi. Sókratova postava tu pomáhala překročit propast, která vznikla mezi starým tradičním způsobem života a myšlení, a novým světem lidské autonomie. Zajímavé, najednou jsou literáti, filosofové, theologové, mystikové, ale i právníci a doboví politologové sókratovci. Osvícenské pojetí, pro které Sókrates znamená autonomii rozumu, je do dnešních dob jednou z kategorií výkladu Sókrata  a našeho vlastního duchovního osudu Sókratem. Jak je patrné, existují nejméně dva pokusy proniknout do metafyzického tajemství Sókrata a oba pokusy k nám hovoří stejným právem: osvícenský ideál Sókrata podává výklad Sókrata jako humanitního idealisty, prvního budovatele věčného ideálu lidskosti, Hegelův výklad ukazuje Sókrata jako problematického Sókrata ve výhni zkoušek. Ať jde o pojetí Kierkegaardovo anebo Nietscheho, je třeba zdůraznit, že vůbec nejde o historii a filologii, ale o to, co bychom mohli nazvat metafyzikou Sókrata, o kus toho procesu, kterým lidstvo se snaží definovat smysl svého historického života v poměru k jeho osudným obratům. Vzpoura a útok proti Sókratovi z „úst“ některých filosofů je kus jeho duchovního osudu, bez něhož Sókrates by nebyl Sókratem, jak praví Patočka.              

Tak pravil Sókratés        

Hegel viděl v Sókratovi kladného hrdinu, který vědomě poznal a vyslovil vyšší princip ducha. To je zvláštní, říkám si jen tak na okraj, že německá klasická filosofie vycházela s takovým zaujetím z řecké klasické filosofie a scholastiky, vznikala na půdě současné filosofie ve víceméně současné evropské civilizaci tak urputně a mocně, že ztratila lehkost a mnohdy i srozumitelnost; Hegel dále tvrdí, že ze Sókrata vzešla nekonečná subjektivnost, která vzešla z nekonečnosti subjektivnosti v Sókratovi.          

Jak poznat pravdu podle Sókrata

Pravdu nelze poznat zvenčí, pravil Sókrates, ale musí k ní přijít sám, najít ji sám ze sebe a proto, co má platit musí vycházet, resp. vyplývat z myšlení. Objektivitu svobodného myšlení pojímá Sókrates jen jako morálku, ale zde je problém Sókrata jako osobnosti, jako principu, jako životního smyslu, protože jeho filosofická činnost je úzce spjata s jeho životem, jeho život v jednotě s jeho principem – a je tragický. Jak však tuto tragiku chápat? Patočka píše, že jako je ze svobody utrpení nutné, tak i vnitřně ospravedlněné. Ale také protikladná síla musí být mravně oprávněna, musí mít mravní sílu a význam, říká Patočka.

 Dvě mocné síly v mocném konfliktu

Patočka dále dokládá, že v Sókratově historii se skutečně setkávají v mocném konfliktu takové dvě mocné síly: božské právo, vtělené v naivním právním a mravním řádu a obyčeji, zdatnost a náboženství nereflektované polis (neuvědomělého společenství), a na druhé straně princip sebevědomí, právo na vědění, na subjektivnost, na vlastní názor a vlastními silami získanou pravdu, prostě – na subjektivní svobodu.

Byl Sókrates nevinen?

Sókrates přišel s něčím novým. Nepřišel naplnit, ale zrušit; Patočka praví, že přišel s evangeliem svobody proti bezprostřední jistotě neotřesitelné tradice, nepostavil proti ní pouhé popření, jako sofisté, ale nový počátek;  Sókratův génius, jeho daimonion - mravní rozhodování - položil do nitra, nikoliv vně (jak stála ta starodávná vnější božstva). Patočka míní, že žaloba na Sókrata měla v obou hlavních bodech pravdu – obec měla nejen právo, ale přímo povinnost vystoupit a zakročit. Sókratova smrt znamenala katastrofu nejen pro samotného Sókrata, ale byl to konec objektivní morality athénské polis, neboť subjektivnost už nebylo možné potlačit, nebylo možno proti tomu prosadit původní starý princip.

 

Konec Sókrata – konec Athén

A tak, konec Sókratův zároveň znamenal konec Athén, konec jejich velikosti, konec jejich historie a v tomto obraze Sókratés představuje neomezený nárok svobody subjektu, svobody jednotlivého ducha, jeho právo a nárok (oproti nereflektované společnosti), ale také je nutné doložit - jeho mez; Hegel tvrdí, že společnost takový neomezený nárok nestrpí, strpět nemůže a má plné právo se bránit. A toto právo měla i společnost athénské polis, která stála na náboženském základě, bez něhož by jí chyběla opora a soudržnost.

Vina nejen Sókratova

Sókratova vina hlavně leží v tom, že tuto souvislost neuznal, že i když byl uznán vinným, nepokořil se stejně jako mnozí velcí starověcí mužové, když přišli do konfliktu s obecenstvím – jako Periklés, jako velcí Římané - Hegel tvrdí, že společenství, hlavně svobodný národ, nemůže uznat tribunál vlastního svědomí obžalovaného, k němuž se odvolával Sókrates. Neboť národ je tím obecným fórem, před nímž se vše musí odpovídat, nemůže nad sebou uznávat svědomí cizí.

„Máš-li ty vědomí, žes učinil svou povinnost, musíme my mít také to vědomí!“

Hegel rozhodně není proti principu individuální svobody a svědomí, ale jakožto pouze soukromý, pouze individuální názor je přeci jen falešný, nesprávný a musí přijít do konfliktu a podlehnout –  podléhá přes všechno právem. Pravdu nemá obec sama, ale ani sám Sókrates, nýbrž budoucnost, která stojí nad oběma. V Hegelově posuzování Sókrata je znát velká opatrnost, ale též přísnost. Ona absolutní svoboda rozumu, na níž může a musí podle Sókrata být založen život, není bez velkého rizika, v němž není pravda prostě na straně historické fable convenue (mlčky přijímaná, trpěná nepravda).

V čem to ohromné riziko spočívá

Sókratés nezvítězil jednou provždy, i když platónsko-osvícenská tradice by to ráda takto prezentovala. A hlavně: sókratovský princip, tedy princip soukromého myslitele, který sice své nároky pozvedá z hlediska všeobecného rozumu, ale přitom je vztahuje pouze na sebe, pro nevědoucího – princip, který ignoruje rozumnost, a tím i pravdivost druhých, princip, který klade absolutní pravdu, kterou vyžaduje jen pro sebe, proti relativní pravdě, v níž se stýkají všichni a kde není žádného zásadního rozdílu mezi kritizovaným a kritikem, kteří mizí oba v pohybu všeobecné relativnosti – tento princip zůstává stejným problémem dnes jako tehdy, dokládá Patočka.

Smysl Hegelovy kritiky Sókrata

Hegel svou kritiku Sókrata pojímá z hlediska společenství. Kritika nároku sókratovského svědomí je pozvednuta na naprostou platnost – právě ta kritika, jejíž aktuálnost cítíme právě tak, jak mohla být pociťována ve chvíli, kdy ji Hegel koncipoval, tedy jako pokus najít meze Sókratova filosofického nároku a nároku na život z posledního pramene.

 

 

 

 

Zdroje:

Patočka, J. Sókratés, Přednášky z antické filosofie, SPN, Praha 1991

Patočka, J. Péče o duši I., 1996. Praha: Oikoymenh. 506 s. ISBN 80-86005-24-0

Hegel, G.W.F. Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. B. Philosophie des Sokrates. [http://hegel.abcphil.de/html/sokrates.html].

    

 

 

Autor: Irena Aghová | sobota 25.3.2017 19:35 | karma článku: 24,37 | přečteno: 451x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 761x | Diskuse| Společnost