Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Společnost a vzdělávání: Děti musí mít budoucnost

Paní Šichtařová se zaobírá ve svém zajímavém článku o školním vzdělávání zajímavými otázkami o základním školství a jeho úrovni. Přidávám se s několika postřehy.

 

Škola základ života

Škola není samoúčelným vzdělávacím ústavem, ale kromě toho, že děti získávají určité znalosti, učí se též měřit své síly k získání úspěchu, sebevědomí a k budoucímu zaměření k oboru, kterému se chtějí jednou věnovat. A společnost potřebuje vzdělané a pečlivé lidi, kteří budou rozvíjet své obory o nové poznatky směrem k pokroku, který je cílem ve všech oborech a pro společnost nezbytností. Jak jednoduché a přitom, jak se zdá, nedosažitelné.  Rodiče vynakládají na vzdělávání svých dětí finanční prostředky s tím, že chtějí, aby se v průběhu svého vlastního vývoje a rozvoje osobnosti dosáhly co nejvíce znalostí a dovedností. Pak se posunou dál podle svého vlastního zaměření. Kromě toho, pravidelná docházka do školy, plnění úkolů a domácí příprava jsou první kroky k získání odpovědnosti za své výsledky v budoucím životě, kdy budou pracovat v moderních a technologicky vyspělých podmínkách. Ale ani sebevyspělejší technologie nenahradí přínos lidské osobnosti, dobře vychované školou i rodinou.

Již staří Řekové a Římané …

Tradice vzdělávání se odvíjí v dějinách naší civilizace, která se vyvinula z antiky. A tak, pokud se začteme do děl autorů své doby, setkáváme se s osobnostmi, které zakládaly různé akademie a školy a dobré vzdělání kladli na vrchol způsobu výchovy. Tento systém přešel do počátků vývoje a rozvoje mladé pořímské Evropy a ve středověku pozorujeme rozvoj školství a univerzit, které přivedly do historických společností mnoho vynikajících osobností, z nichž čerpáme do dnešních dob znalosti a těšíme se z jejich děl. Možná, že se mýlím, ale mám pocit, že se současné školství pokouší o nové přístupy v procesu vzdělávání a odloučit se od minulosti se vším všudy. Jinak si nedovedu vysvětlit, a není mým cílem napadat nové snahy o vymodelování současného školství, že děti mají problémy s učením a nemají potřebné dovednosti v čtení, psaní, matematice a dalších předmětech v průběhu vzdělávání na základní škole. Co tomu vlastně brání? Jsou dostatečně motivovány k učení? Jsou dostatečně motivovány obecně ke vzdělávání se?

Hrozba dvojaké výchovy vzdělávání

Co vlastně očekáváme od mladé generace, která má převzít otěže vedení a řízení společnosti a státu? Uniformní výchova a vnucení určitého vzorce nahlížení na problematiku společnosti a výklad světa nevede k ničemu jinému, než k memorování i vyhaslých hodnot. Děti se musí učit kriticky přemýšlet, nikoliv opakovat to, co se naučí z učebnic z dob osvícenství, které pořád tvoří jakési paradigma evropského myšlení, protože vývoj následujících století byl zatížen fatálními válkami a pokusy o nové nastartování evropské kultury a civilizace. To ovšem předpokládá, že bude v současném školství a ve výchově vytvořeno takové prostředí, které jim dovolí mentální a duchovní rozvoj a schopnost překračovat sebe sami, aby dosáhli nutných znalostí a důvodný posun do moderní doby. Pro tuto schopnost je třeba, aby se jim nabídly vzory a řádně se vyložily pro jejich potřeby k výkladu současnosti. Jestliže se budou pořád točit kolem jednoho myšlenkového světa, pak nevytvoří svůj vlastní a nenajdou odvahu se vyslovit k přežitým vzorcům a nabídnout nové, vyhovující dobře a potřebě hlouběji přemýšlet. K tomu potřebují sebevědomí, široké znalosti a mít k dispozici potřebné nástroje k osobnostnímu vývoji a k nalezení morálních hodnot a nutně kritické reflexi doby. Paní Šichtařová se ve svém zajímavém článku zaobírá možnostmi soukromých škol a domácího vzdělávání. Za prvé: soukromé školy si nebude moci dovolit každá rodina, i když přivede na svět talentované děti. Tím nekritizuji její vhled do tohoto způsobu vzdělávání, ale spíš si myslím, že to bude vyžadovat od rodiny oběť, která nemusí mít v budoucnu očekávané výsledky. Domácí výuka by musela být vedena zkušenými pedagogy, protože učení je proces, který potřebuje dobré vedení a i když jsou rodiče vzdělaní, jistě jim bude chybět právě tato dovednost, neboť budou vycházet ze své zkušenosti, jak byli vzdělávání oni, což je, při vší úctě k nim znalost předchozí generace, která nemusí vyhovovat té současné a nemusí dítě také dovést ke kýženému cíli. Není snadné učit dítě číst a psát, ukáznit ho natolik, že si nebude myslet, že se dá takové učení oblafnout, protože se učí u rodinného stolu. Pokud ovšem poptávka po také výuce vzroste, mohou se někteří pedagogové či specialisté na různé obory zaměřit na obor domácí učitel a nabídnout své služby rodinám. A to nebude také laciná záležitost.

Všechno závisí na každém jedinci

Měla jsem v životě velké štěstí, že jsem na školách potkala výborné učitele od základní školy až po univerzitní vzdělání a vzdělání si stále doplňuji, protože vím, že nestačí něco vystudovat a dát si ruce do kapes. Právě tito lidé, kteří mne provázeli vzdělávacím systémem, ukázali mi tu cestu a není pro mne problémem se přinutit učit a připravovat se na zkoušky. Pro mnoho lidí je to problém, protože nemohou a nechtějí obětovat svůj čas, finanční prostředky a podřídit se jisté řeholi, která je nutná k dosažení cíle. Ovšem, já je neodsuzuji, vím, že mají co dělat, aby obstáli ve své práci, dokázali vydělat peníze pro své domácnosti a výchovu dětí a mnoho z nich potkávají velké překážky, které je brzdí a berou motivaci. Je třeba se někdy odchýlit od navyklého trendu a rozhodnout se, čeho chci dosáhnout a přesáhnout svou inklinaci k tomu, čemu se říká prostě „realita“. Jedna realita se dá změnit za druhou, která je sice nesnadnou cestou, ale potřebnou. Třeba proto, aby motivovali své děti přistoupit k jistému sebeomezování k dosažení životních cílů, na jejímž počátku stojí dobrý návyk se učit, číst, řešit problémy, bojovat se stresem a leností při učení a před zkouškou, protože to dělá pro sebe a tím i pro všechny.

Závěr

I sebelepší řešení, jak si poradit s nejistým současným školstvím, které všichni kritizují (a právem, pokud děti ještě v páté třídě mají problémy se čtením a jinými předměty, jak se píše v tisku), nevyváží nutnost, aby se každý osobně zapojil do učení (studium znamená úsilí), a vlastním nasazením překonal problémy, které jistě školství má samo o sobě. Rodiče i děti mají právo na vyhovující školství, které je vede k budoucí cestě života, kde se mají naučit učit, získat základní vědomosti pro další vzdělávací proces a na vyhovující politiku vzdělávání k rozvoji osobnosti, do které mají rodiče co mluvit, protože i když je školství a vzdělávání zadarmo, vynakládají nemalé a nevratné finanční prostředky na obvyklé i zvláštní potřeby svých studujících dětí. Jestliže dítě dospěje k maturitě, na kterou ho má škola po celé roky studia připravit, a to její povinností, a neuspěje, pak je to prohra na všech stranách, zejména vzdělávacího procesu.  Politika vzdělávání by měla brát na vědomí, že je spojena s rodinnými výdaji a obětmi, které rodiny podstupují pro budoucnost svých dětí, které jsou i příslibem budoucnosti celé společnosti i rodin, z kterých děti vzešly. Budou se moci osamostatnit a mohou podporovat své rodiče, kteří jim přinesli nemalou oběť. A o rodinnou solidaritu tu přece jde především a je nezbytná pro vzdělávání mladé generace.  

 

Autor: Irena Aghová | úterý 25.4.2017 1:36 | karma článku: 17,63 | přečteno: 639x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost