Společnost a vzdělávání: Děti musí mít budoucnost
Škola základ života
Škola není samoúčelným vzdělávacím ústavem, ale kromě toho, že děti získávají určité znalosti, učí se též měřit své síly k získání úspěchu, sebevědomí a k budoucímu zaměření k oboru, kterému se chtějí jednou věnovat. A společnost potřebuje vzdělané a pečlivé lidi, kteří budou rozvíjet své obory o nové poznatky směrem k pokroku, který je cílem ve všech oborech a pro společnost nezbytností. Jak jednoduché a přitom, jak se zdá, nedosažitelné. Rodiče vynakládají na vzdělávání svých dětí finanční prostředky s tím, že chtějí, aby se v průběhu svého vlastního vývoje a rozvoje osobnosti dosáhly co nejvíce znalostí a dovedností. Pak se posunou dál podle svého vlastního zaměření. Kromě toho, pravidelná docházka do školy, plnění úkolů a domácí příprava jsou první kroky k získání odpovědnosti za své výsledky v budoucím životě, kdy budou pracovat v moderních a technologicky vyspělých podmínkách. Ale ani sebevyspělejší technologie nenahradí přínos lidské osobnosti, dobře vychované školou i rodinou.
Již staří Řekové a Římané …
Tradice vzdělávání se odvíjí v dějinách naší civilizace, která se vyvinula z antiky. A tak, pokud se začteme do děl autorů své doby, setkáváme se s osobnostmi, které zakládaly různé akademie a školy a dobré vzdělání kladli na vrchol způsobu výchovy. Tento systém přešel do počátků vývoje a rozvoje mladé pořímské Evropy a ve středověku pozorujeme rozvoj školství a univerzit, které přivedly do historických společností mnoho vynikajících osobností, z nichž čerpáme do dnešních dob znalosti a těšíme se z jejich děl. Možná, že se mýlím, ale mám pocit, že se současné školství pokouší o nové přístupy v procesu vzdělávání a odloučit se od minulosti se vším všudy. Jinak si nedovedu vysvětlit, a není mým cílem napadat nové snahy o vymodelování současného školství, že děti mají problémy s učením a nemají potřebné dovednosti v čtení, psaní, matematice a dalších předmětech v průběhu vzdělávání na základní škole. Co tomu vlastně brání? Jsou dostatečně motivovány k učení? Jsou dostatečně motivovány obecně ke vzdělávání se?
Hrozba dvojaké výchovy vzdělávání
Co vlastně očekáváme od mladé generace, která má převzít otěže vedení a řízení společnosti a státu? Uniformní výchova a vnucení určitého vzorce nahlížení na problematiku společnosti a výklad světa nevede k ničemu jinému, než k memorování i vyhaslých hodnot. Děti se musí učit kriticky přemýšlet, nikoliv opakovat to, co se naučí z učebnic z dob osvícenství, které pořád tvoří jakési paradigma evropského myšlení, protože vývoj následujících století byl zatížen fatálními válkami a pokusy o nové nastartování evropské kultury a civilizace. To ovšem předpokládá, že bude v současném školství a ve výchově vytvořeno takové prostředí, které jim dovolí mentální a duchovní rozvoj a schopnost překračovat sebe sami, aby dosáhli nutných znalostí a důvodný posun do moderní doby. Pro tuto schopnost je třeba, aby se jim nabídly vzory a řádně se vyložily pro jejich potřeby k výkladu současnosti. Jestliže se budou pořád točit kolem jednoho myšlenkového světa, pak nevytvoří svůj vlastní a nenajdou odvahu se vyslovit k přežitým vzorcům a nabídnout nové, vyhovující dobře a potřebě hlouběji přemýšlet. K tomu potřebují sebevědomí, široké znalosti a mít k dispozici potřebné nástroje k osobnostnímu vývoji a k nalezení morálních hodnot a nutně kritické reflexi doby. Paní Šichtařová se ve svém zajímavém článku zaobírá možnostmi soukromých škol a domácího vzdělávání. Za prvé: soukromé školy si nebude moci dovolit každá rodina, i když přivede na svět talentované děti. Tím nekritizuji její vhled do tohoto způsobu vzdělávání, ale spíš si myslím, že to bude vyžadovat od rodiny oběť, která nemusí mít v budoucnu očekávané výsledky. Domácí výuka by musela být vedena zkušenými pedagogy, protože učení je proces, který potřebuje dobré vedení a i když jsou rodiče vzdělaní, jistě jim bude chybět právě tato dovednost, neboť budou vycházet ze své zkušenosti, jak byli vzdělávání oni, což je, při vší úctě k nim znalost předchozí generace, která nemusí vyhovovat té současné a nemusí dítě také dovést ke kýženému cíli. Není snadné učit dítě číst a psát, ukáznit ho natolik, že si nebude myslet, že se dá takové učení oblafnout, protože se učí u rodinného stolu. Pokud ovšem poptávka po také výuce vzroste, mohou se někteří pedagogové či specialisté na různé obory zaměřit na obor domácí učitel a nabídnout své služby rodinám. A to nebude také laciná záležitost.
Všechno závisí na každém jedinci
Měla jsem v životě velké štěstí, že jsem na školách potkala výborné učitele od základní školy až po univerzitní vzdělání a vzdělání si stále doplňuji, protože vím, že nestačí něco vystudovat a dát si ruce do kapes. Právě tito lidé, kteří mne provázeli vzdělávacím systémem, ukázali mi tu cestu a není pro mne problémem se přinutit učit a připravovat se na zkoušky. Pro mnoho lidí je to problém, protože nemohou a nechtějí obětovat svůj čas, finanční prostředky a podřídit se jisté řeholi, která je nutná k dosažení cíle. Ovšem, já je neodsuzuji, vím, že mají co dělat, aby obstáli ve své práci, dokázali vydělat peníze pro své domácnosti a výchovu dětí a mnoho z nich potkávají velké překážky, které je brzdí a berou motivaci. Je třeba se někdy odchýlit od navyklého trendu a rozhodnout se, čeho chci dosáhnout a přesáhnout svou inklinaci k tomu, čemu se říká prostě „realita“. Jedna realita se dá změnit za druhou, která je sice nesnadnou cestou, ale potřebnou. Třeba proto, aby motivovali své děti přistoupit k jistému sebeomezování k dosažení životních cílů, na jejímž počátku stojí dobrý návyk se učit, číst, řešit problémy, bojovat se stresem a leností při učení a před zkouškou, protože to dělá pro sebe a tím i pro všechny.
Závěr
I sebelepší řešení, jak si poradit s nejistým současným školstvím, které všichni kritizují (a právem, pokud děti ještě v páté třídě mají problémy se čtením a jinými předměty, jak se píše v tisku), nevyváží nutnost, aby se každý osobně zapojil do učení (studium znamená úsilí), a vlastním nasazením překonal problémy, které jistě školství má samo o sobě. Rodiče i děti mají právo na vyhovující školství, které je vede k budoucí cestě života, kde se mají naučit učit, získat základní vědomosti pro další vzdělávací proces a na vyhovující politiku vzdělávání k rozvoji osobnosti, do které mají rodiče co mluvit, protože i když je školství a vzdělávání zadarmo, vynakládají nemalé a nevratné finanční prostředky na obvyklé i zvláštní potřeby svých studujících dětí. Jestliže dítě dospěje k maturitě, na kterou ho má škola po celé roky studia připravit, a to její povinností, a neuspěje, pak je to prohra na všech stranách, zejména vzdělávacího procesu. Politika vzdělávání by měla brát na vědomí, že je spojena s rodinnými výdaji a obětmi, které rodiny podstupují pro budoucnost svých dětí, které jsou i příslibem budoucnosti celé společnosti i rodin, z kterých děti vzešly. Budou se moci osamostatnit a mohou podporovat své rodiče, kteří jim přinesli nemalou oběť. A o rodinnou solidaritu tu přece jde především a je nezbytná pro vzdělávání mladé generace.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016