Společnost: Zneklidněné letní dny
Když někdo běduje, že demokracie a svobody ubývá ...
Demokracie má mnoho na sobě závisejících struktur, ale především je o lidech, kteří si takové zřízení přejí. Není skálou, která se nepohne ani v bouři, blescích a otřesech Země. Přesto je to velmi stará myšlenka (Aristoteles, Platón a všichni ostatní po nich), která je neustále vzývána a vyžaduje si péči o hlavní pilíře. A tak je to i se svobodou, protože demokracie bez svobodných jednotlivců není myslitelná. Sama od sebe neubývá ani demokracie a ani svoboda. Ubývá však vůle lidí se o její pilíře starat, zápasit o jejich stabilitu a hlídat jejich pevnost.
Je známo a historicky doložitelné, že pokud se demokracie nastoluje převratem, kdy je lidská vůle vybičována nadšením, vůlí dosáhnout změny původního stavu, posléze tato vůle, nadšení klesá a ubývá i počet lidí, kteří jsou připraveni něco obětovat. Nejde o nic menšího, než o obavu o zachování životního standardu, obavu o budoucnost a hlavně strach, který je tou hlavní brzdou dokončit všechno tak, aby kýžený výsledek nastal. A nastává doba stagnace, lidé propadají nihilismu a hledají co nejvíce schůdná řešení, ale spíš vyvolávají stereotyp, nebo se nebezpečně přibližují k původnímu stavu. či hledají "něco nového", co by pohnulo kalnými vodami.
V historii se tato situace opakovala mnohokrát, takže nic nového pod sluncem. Pokud lidé, pohybující se v politice skutečně shledávají, že současný stav společnosti i státu je vyčerpaný, že lidé se nechávají manipulovat a nepřemýšlejí, tedy že nejsou aktivní a každá změna v nich vyvolává nedůvěru, že se něco změní k lepšímu, pak je třeba hledat, kde a v čem posílit pilíře, nikoliv restrikcemi, zákazy, příkazy a jinými nepříjemnými zásahy, které vyvolají nevoli, ale vzbuzením důvěry lidí a jejich dobrovolnou pomocí v neustávajícím budování státu.
Rozdělená společnost, sounáležitost a právo
Nikdy ničemu neprospěje, když se společnost rozdělí, když občané nedojdou ke konsensu, když nejsou ochotni a schopni skoncovat s minulostí a neupřou svůj pohled do blízké či vzdálené budoucnosti a když se společenská a politická reprezentace nemůže opřít o spolupráci s občany. I pluralitní systém se musí umět dohodnout, jak neustále plnit své úkoly ve prospěch země i v evropském prostoru, který má v současné době mnoho problémů. Ale ty je třeba řešit, někdy radikálně, jindy kompromisem, ale je třeba se posunovat do budoucnosti, do níž dorůstají nové generace.
Svoboda člověka též spočívá v rozhodnutí se sám za sebe v dané situaci, ale v rámci žádoucích standardů. Co se týká člověka, jeho života, práv a též povinností, pak je třeba ty žádoucí standardy nastolit v právu, které je vymahatelné, lidé mají k němu důvěru a chtějí dosáhnout naplnění svých práv a oprávněných zájmů u soudu. Pokud nemají důvěru v právo, snaží se svých zájmů a práv dosáhnout svévolí, zřídka kompromisem. Ani spravedlnost z nebe nepadá, ale je ji třeba docílit rozumem a etickým přístupem, být přesvědčen, že existuje, ne nad ní mávnout rukou, že je to jen nedosažitelný ideál, pokud je taková zkušenost.
Rodina jako sociální poklad - buď a nebo
Nejsmutnější je zjištění, kolik rodin se tak brzy rozpadá, i s malými dětmi, které tak dostávají zlou zkušenost. Nejen to - v rodinách žijí i starší generace, které potřebují podporu a péči, ale v takovém stavu, kdy se mladí rozejdou, též trpí, protože se stává, že se o ně pak už nemá kdo postarat, zvláště, když si každý najde svého partnera a děti putují z jedné nové rodiny do druhé, plní nejistoty. A nyní shledáváme téměř v celé Evropě, že rodinné krize dosáhly svého tragického výsledku. Blahobyt je stejně zhoubný jako nedostatek, což věděli už i staří Římané.
Životní standard je nastaven a lidé ho mají dosahovat, ovšem za určitých podmínek, které jim brání, aby si ještě v mladém věku pořizovali rodiny, měli možnost si opatřit důstojné bydlení a zaměstnání, které zajistí kýžený standard, jež se nabízí na trhu. Je téměř nemyslitelné, aby domácnost neměla moderní techniku, aby si lidé nekupovali auta a neplatili vysoké nájemné, nebo se na dlouhá léta nezadlužovali na moderní bydlení. A pokud začnou pozdě. pak se brzy vyčerpají se všemi důsledky, které v konci dopadnou rozchodem, ne-li vážnou nemocí. Nemyslím, že lidé v takové situaci přemýšlí o politice, ale spíš o tom, jak se z takového skleněného zámku dostat a žít normální život. Ale ten je ztracený jako sen, když se člověk z něho probudí.
Všichni potřebují peníze, koupěschopnosti je třeba
Zdražování potravin v poslední době dost odčerpává z rodinného rozpočtu finanční prostředky na jiné potřebné věci. Co dřív? Z jedné strany se apeluje na zdravou výživu, nehledě na lidi, kteří jsou vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nuceni držet diety, z druhé strany si mnozí nemohou koupit ani máslo a rozhodně patří do běžné stravy každého člověka, když se lidé dali přesvědčit, že sádlo a oleje ucpávají cévy. Dnes jsem viděla, že jeden kilogram třešní stojí více, než sto korun a jsou prý tak zdravé, tak úžasné, že zastanou i některá léčiva. Kdo by však dětem nedopřál třešně, jako sezónní ovoce? Co se na tom trhu děje, že na běžný nákup nestačí pětistovka, o lécích ani nemluvě?
Když se vrátím na počátek své úvahy, lidé mají oprávněný strach, jak udržet svůj životní standard, a proto na takové myšlenky, jako je demokracie, svoboda, spravedlnost nemají čas. Ten životní standard zajišťuje slušný život a zázemí pro rodiny a odjakživa je ukazatelem i úrovně státu. Slibují, že do pár roků lidé dosáhnou na 40 tis. korun příjmů. Jenže, zatímco dnes to vypadá na slušný balík, za rok, za dva může být tato částka nedostatečná, protože při takovém růstu cen, který může pokračovat, lidé budou váhat mezi jídlem, léky a povinnými výdaji. Je třeba, aby tento výhled byl detailněji vysvětlen.
Závěr
V demokracii se lidé rozhodují nejen sami za sebe, ale i za úroveň vládnutí. Jedinec a společnost je klíčovým problémem. Všechny teorie, které byly kdy o státě vysloveny, se týkají všech prvků, z který se stát, aby byl uznání mezinárodním společenstvím, sestává. Mezi významné prvky patří státní orgány a občané, státní území a vše, co s ním souvisí. Žijeme v nejisté době a těm, kdo zvítězí v následujících volbách opravdu nezávidím, pokud se jim nepodaří získat na svou stranu občany (od nich se odvozuje pojem demokracie).
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016