- Počet článků 1664
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1269x
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016
Oblíbené články
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.5 - Reformace a Martin Luther
V druhé kapitole jsme si povídali o tom, jak vypadala Evropa po mocenské stránce. Nyní se zmiňme o osobnosti reformátora Martina Luthera a jeho zarmucujícím dialogu s Erasmem Rotterdamským. Jsme téměř na úpatí vypuknutí pustošivých náboženských válek. Abychom se mohli překlenout k české válce a jejím důsledkům, je třeba chápat střety ideologů protestantismu a katolicismu jako celoevropskou záležitost, které měly vliv i na Země koruny české. A také na budoucí ideu české otázky, zformulované Tomášem G. Masarykem, jak jsme nastínili v první kapitole.
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.4 - Jáchym z Fiore
To, že krize v katolické církvi trvala ještě pár století před dobou, o které zde hovoříme, a která tak neblaze vyvrcholila v třicetiletou válku , je nasnadě. Od našich alchymistů se vraťme k zápasům, které předznamenaly snahy o změny i v církevních kruzích s vlivem na budoucí otřesy, které nakonec smetly starý svět. Začalo to ve 12. století... http://www.youtube.com/watch?v=MaGhxwYY1Ho&feature=related
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.3 - Od Paracelsa k Newtonovi
Dříve, než se začneme dále zabývat dějinami, abychom dospěli k české válce, která byla součástí třicetileté války a tragickým událostem v Evropě a zpět k české otázce, vraťme se do více méně pokojných dob bádání a hledání nového způsobu života, o který usilovali lidé poslední fáze renesance a hlavně v období tzv. reformace (i období baroka). Následující text vás seznámí s hnutím, nebývale rozsáhlým, které přes alchymii hledaly cesty k zdokonalení člověka... dospějeme k Issacu Newtonovi a jeho objevům i poslední šanci k získání celostního vědění.
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.2 - Magistr Kelly a jeho doba
Dokázal Magistr Kelly nahlédnout do jiné časové dimenze? A proč se o tyto věci zajímal právě Rudolf II.? Z poznámek, které jsem obdržela od jednoho přítele, který se touto problematikou, ovšem okrajově zabýval, jsem se dozvěděla, že umění ovládnout časoprostorovou smyčku 1. řádu pochází z roku 2569 před Kr. http://www.youtube.com/watch?v=Kh__IwfWcYg&ob=av2n
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.1 - Maharal
V předcházejícím díle jsem slíbila, že se budu nyní zabývat osobnostmi baroka. Musela jsem nastínit situaci v Evropě, abychom lépe chápali, co baroko znamená, co přineslo a zda jsme se z něho vyléčili. Ne, nedělám si legraci. Baroko bylo úžasná doba po všech stránkách, i když nedlouhá a je zajímavé ho zkoumat ve světle osobností, ať kladných nebo záporných a nakouknout přes prizma jejich činů do ledví tohoto, jak bychom dnes řekli, životního stylu. Historikové tvrdí, že nikdo v té době nepočítal s tím, do jakého šíleného rozměru naroste konflikt v Evropě. Myslí tím třicetiletou válku, která byla téměř pro Evropu sebevražedná. Za prvé jak se dozvíme, šlo o ekonomickou otázku, šlo o ideologickou stránku a tím i mocenskou, o kterou se postarali habsburští manažeři, ale za druhé, šlo i o duchovní stránku. Křesťané zesvětštili náboženskou víru a začali mít otázky. Jaký smysl má můj život? Tato otázka byla zcela fundamentální a ohrožovala dosud prosazovaný scholastický katolicismus. A na tuto otázku odpovídalo umění, věda, móda. Světlo světa náhle spatřila alchymie a v krátké době bylo vydáno mnoho knih. Dělaly se různé podivné pokusy, na které katolická církev hleděla s opovržením. Rosekruciánství se dostalo i na dvůr císaře Rudolfa II., ale o něm později. Do dějiště vstupují Židé. Ti neměli s protestanty, díky konfliktu s Lutherem dobrou zkušenost. A protože byli ochotni otevřít katolíkům své kasy, stali se váženými osobnostmi. Dokonce tak váženými, že jim udělovány privilegia a práva, které jiní nepožívali. A to vzbuzovalo žárlivost, strach. Křesťané nebyli schopní jim konkurovat, neboť židé ovládali tehdejší zahraniční obchod a dostávalo se jim i dalších možností, které byly určeny jen jim. http://www.youtube.com/watch?v=_JpVvqpz13g
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 2 - Cesta dlážděná k Bílé Hoře
První díl tohoto seriálu ukázal, alespoň v určitých obrysech, jak si český národ počínal po důsledcích mocenských snah v Evropě, jejichž vyvrcholením bylo uzavření Vestfálského míru v roce 1648 s jasným vítězstvím Habsburků a které rozhodla I. světová válka Versaillským mírem (nebo příměřím?) a změnila svět, který kráčel zvolna k další tragedii - II. světové válce. Moje dedukce, že následky třicetileté války mohly způsobit i tyto dvě další pohromy, není zcela zcestná. Někteří historikové to potvrzují, jiní se toho problému příliš nedotýkají. Ale je jasné, že po třicetileté válce nezbylo z původního obyvatelstva Evropy mnoho lidí. Vraťme se však do doby počátků budování evropské sjednocené moci.
Irena Aghová
Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 1 - Ideál českého národa.
Je barokní doba pro Čechy ještě dnes důležitá? Víme doopravdy, co pro nás znamenala dobrého a špatného? Tento text je motivován pocitem, že ani současný český národ není schopen se vymanit z pocitů poraženectví, zrady a osamění v těžkých historických chvílích a jakási nevíra sám v sebe mu dopředu brání něco změnit a nebo na něco navázat. Možná i výkladem některých historiků a nebo lidí píšící o politickém vlivu dějin na současnost (např. Benjamin Kuras), činí obraz této doby temným a zahanbujícím. Potom, co jsem si prostudovala mnoho pramenů o třicetileté válce a době, která ji předcházela, musím, s odvahou mně vlastní, oponovat všem, kteří usilují o představu, jakoby právě baroko, ta silná doba, ta doba sporů mezi katolicismem a protestantismem, nepatřilo zcela a úplně do české mysli. Jakoby to byla jen doba, která je vrhla do zatracení a znovuzrozením v době obrozenecké, vyzdvihujíc pouze jednu stránku věci a zapomínajíc na celkový obraz vývoje, který byl a je pro nás i nyní důležitý. Snažím se tuto otázku znovu otevřít ... http://www.youtube.com/watch?v=spBOZa87xIY&translated=1
předchozí | 1 2 3 | další |