Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výročí: Sv. Augustin Aurelius, biskup z Hippo

Dnes vzpomínáme výročí úmrtí Augustina Aurelia, muže, jehož význam v evropské západní duchovní a politické kultuře nelze přehlédnout. Datem úmrtí je 28. srpna 430 n. l. Je důvod, proč si ho připomínat. O tom tento článek.

 

Augustin byl člověk s hořícím srdcem

Sv. Augustin Aurelius (356 - 430) se narodil 13. 11. 356 na africkém území, v městečku Tagastě, v provincii Numidie, ležící na severoafrickém území mezi dnešním Tuniskem a Alžírem. Dílo „Vyznání“, v kterém vylíčil svůj život, zná mnoho lidí. Je psáno v latině, stejně jako ta celá řada jeho děl, některé jsou i přeloženy do češtiny a staly součástí děl českých autorů – teologů i filosofů, spisovatelů a buditelů v kulturních dějinách naší i jiných evropských zemí. V tomto díle Augustin sepsal svůj životopis, a chtěla bych upozornit na některé filosofické a teologické statě, které sepsal po smrti své matky Sv. Moniky. Dílo "Vyznání" však nestojí jako první v celé řadě jeho jiných významných děl. Ale,  pokud se zajímáme o jeho dílo a život, který je spjatý s bouřlivým děním jeho doby, je dobré začít číst právě spis „Vyznání“.   

Stoupající a klesající vliv na západní evropskou kulturu

Augustin je považován za největšího křesťanského teologa od dob Apoštola Pavla a vedle Aristotela a Platóna je pokládán za toho, kdo nejvíce ovlivnil myšlení západu. A proto je též pokládán za otce západní církve. Vedle sv. Ambrože, Jeronýma a Řehoře Velikého patří k největším církevním učitelům. Snad nejvýznamnější dopad mělo jeho učení o milosti a s tím spojena problematika svobodné vůle. Jeho velký vliv se prolíná na splývání teologie a filosofie, když odmítl užívání rozumu nezávisle na víře. Na půdě politiky pak má vliv na antitezi světské a duchovní moci, z čehož vychází jeho dílo „O Boží obci“, které vzniklo na základě vpádu Alaricha do Říma v roce 410. Hovoří se o jeho vlivu na celé období reformace, ale Augustinovy myšlenky působí i v mystické teologii u Bernarda z Clairvaux, mistra Eckharta a jiných pro Evropu významných osobností. Teorie dějin ovlivnila i Ottu z Freisingu a Jáchyma z Fiore. V 17. století, v době osvícenství, byl Augustin odmítán, protože koncepce dědičného hříchu se zdála těžko slučitelná s osvícenskou doktrínou neustálého zdokonalování člověka. Ale, ve 20. století se opět k Augustinovi vrací, neboť jeho teorie času a časové reflexe, jak se odrážejí v jeho díle „Vyznání“ se stalo předmětem zkoumání filosofa Martina Heideggera.

Smysluplnost světa jako celku

Augustin, kterého pokládáme též za křesťanského filosofa, hledal smysluplnost světa jako celku i se zlem, které v něm pochopitelně existuje. Otázkou zla se zabýval už od mládí a intenzivnější zájem můžeme pozorovat při střetech s mocnou gnostickou sektou manichejců, s kterou se setkal v raném mládí a v díle „Vyznání“ věnuje několik zajímavých statí o své účasti jako Naslouchajícího, která trvala téměř deset let a hovoří také o svém rozchodu se sektou a následném křtu biskupem Sv. Ambrožem. Samozřejmě, že jeho problém s manichejci doprovází celá řada listů, v kterých polemizuje s představiteli této gnostické dualistické sekty. Sv. Augustin napsal kromě protimanichejských spisů ještě katalog O kacířství (De haeresibus), který uvádí 88 herezí. Dlužno zmínit, že navázal na dílo Epifana ze Salamíny, který byl v roce 367 zvolen arcibiskupem na Kypru.

Gnóze jen pro vyvolené

Gnóze je považována za produkt helénistického synkretismu. Gnostické spisy jsou kompozicemi a kompilacemi mytologických neb náboženských představ z různých kulturních oblastí, zejména řecké, židovské, íránské, křesťanské, v manicheismu též indické a dálněvýchodní. To, co drží gnóze nejrůznějšího ražení je gnostický mýtus. Všechny gnostické nauky jsou v nějaké podobě součástí spásného vědění, jež zahrnuje předmět poznání (božskou přirozenost). Prostředek k poznání (spásnou gnózi) a poznávajícího. Intelektuální znalost nauky, nabízené jako zjevená moudrost, zde má bezprostřední náboženský význam, neboť je pochopena jako nadsmyslová a zároveň je základem spásného dějství. Tedy jinak řečeno, kdo má gnózi“ je spasen – viz Evangelium pravdy. V této souvislosti se stručně zmíním ještě o znacích dualismu, protože dualismus je základem gnóze a vytváří dualistický obraz světa. Je prostoupen monistickou myšlenkou, který obsahuje sestupný a vzestupný vývoj „božské“ jiskry a je základem k zrovnoprávnění člověka a božstva, což se znázorňuje představou o božstvu „Člověk“ a do toho dualismu na monistickém pozadí je vklíněna gnostická nauka o bohu, charakteristická  představou „Neznámého boha“. Převládající roli má dále stvoření světa, které vysvětluje současného, bohu vzdáleného stavu člověka, a v textech toto vysvětlení zaujímá mnoho místa.

Stručně o manicheismu

Proč sv. Augustin věnoval tolik životního času a energie boji manicheismu? Tuto otázku si zodpovíme tehdy, když prohlédneme ledví tohoto významného a vlivného náboženského hnutí ve třetím století na území Mezopotámie. Manicheismus lze pokládat za jedno ze čtyř světových náboženství, které dějiny náboženství znají, to znamená, že stojí vedle buddhismu, křesťanství a islámu, ale na rozdíl od těchto jmenovaných náboženství zanikl. Mezopotámie mu dávno před tím připravila úrodnou půdu, neboť byla dějištěm rozmanitých náboženských tradic, které se zde v tisíciletých dějinách rozvíjely a vzájemně se setkávaly. Tato pestrá mapa různých náboženských systémů vytvořila půdu pro vznik apokryfů, jako jsou „Skutky Tomášovy“ s gnostickou „Písní o perle“. Manichejská církev je podle svého učení poslední společenstvím spásy, jejíž úlohou je ujmout se světla nacházejícího se  ještě ve světle tím, že jednak zabrání, aby bylo dále trýzněno, jednak se jej snaží očistit a přivést nazpět. Obec se dělí do dvou skupin, vlastní jádro církve tvoří „vyvolení“ a kolem toho jádra se shromažďuje množství posluchačů, nebo-li katechumenů, Naslouchající, k nimž patřil svého času i Augustin. Podle ideologie, pouze vědění přináší spásu a křesťanské svátosti tedy byly odmítnuty jako instituce temnoty.

Dozvuky bludného učení v díle Augustinově

Dozvuky bludného učení manichejských poznamenaly jeho dílo „O Obci Boží“. O pojetí dobra a zla uvažoval celý život. Spory s manichejskými ho neminuly ani v době jeho kněžské a biskupské služby. Z doby sporů s manichejskými vznikla díla, z nichž můžeme čerpat informace o této heretické sektě a o Augustinově argumentaci vůči jejímu učení. Působivý je pak způsob obhajoby katolické víry vůči manicheistickému učení  v roce 390, který „zasvětil“ sporům s manichejci. V tomto roce vznikl spis „De vera religione“ (O pravém náboženství). Spis začíná slovy: „Vstup do dobrého a požehnaného života otevírá jediné a pravé náboženství, které uctívá jen jednoho Boha.“ Dále popisuje svůj rozchod s manicheismem a vysvětluje Romaniovi, svému příteli a mecenáši, svou konverzi ke křesťanství, jež je podnícena vlivem učení novoplatónismu. Současně ale také poukazuje na meze novoplatónismu na rozvoj pravého Božího obrazu a na praxi pravého uctívání. Ve „Vyznání“ popisuje své pochybnosti o učení sekty a zabývá se problémem jejího dualismu. Vyrovnává se s otázkou zla a dobra v kontextu katolické víry, která je i obsažena v díle „De civitate Dei“.

V roce 392, ve dnech 28. - 29. srpna se účastnil veřejné disputace s manichejcem Fortunatem a 8. října v roce 393 se účastnil africké biskupské konference v Hippu, která zakázala pohřební hostiny v kostelích. Vystoupil s přednáškou na téma „De fide et symbolo“ (O víře a symbolu). Od roku 394 do roku 395 Augustin píše komentáře k Horskému kázání, k Listu Galaťanům a k Listu Římanům a druhý díl spisu „De libero arbitrio“ z roku 395, v němž Augustin a Evodius probírají v dialogu otázku svobody a svobodné vůle: dílo je považováno za jednu z nejdůležitějších Augustinových filosofických prací. V té době vzniká i nový spis „De mendacto“ (O lži). V roce 395 přijal biskupské svěcení a v roce 396 se stává biskupem v Hippu. V roce 397 začíná psát „Vyznání“ V době počátku převzetí biskupského úřadu v  Hippu Regiu sepisuje dílo „De agone christiano“ (O křesťanském zápase); je náboženským filosofickým spisem, který vznikl v letech 396 a 307. V knize rozlišuje Augustin dva typy konfliktů: dobré a špatné. „Špatný konflikt se odehrává mezi lidmi a útiskem, dobrý boj se odehrává v člověku samotném a je svobodný. Jedná se o boj proti touze. Kdo chce bojovat, musí bojovat proti svým přáním. Augustín nám tímto sděluje: „aby byl lidský život snadný, je třeba zavrhnout ty druhy tužeb, které člověku komplikují zbytečně život. Jednoduchost zajišťuje čas a prostor pro důležité věci.“ 

Proti donatistům

Augustin jako kněz musel osobně čelit donatistickému schizmatu, které působilo problémy africké církvi. Schizma začalo v roce 312 a v podstatě šlo o boj mezi starší „církví mučedníků“, která se odvolávala na Cypriana novější katolickou církví. Augustinův střet s donatisty se zapsal do dějin radikální změnou vlastního postoje v pojetí lásky k bližnímu. Pojem lásky k bližnímu, založený na augustinovském režimu, je problematický v tom, že láska k bližnímu prvoplánově směřuje k nejvyššímu dobru.

Na základě událostí dospěl k názoru, že je třeba stanovit hranici mezi církevní a státní sférou a obírat se úvahou o zásahu státu. Od roku 400 souhlasil Augustin s nátlakem státu na donatisty a přijal odpovědnost za státní násilí, i když jeho názory na použití násilí a názory na vztah mezi státem a církví se rozhodujícím způsobem odklonily od pravé víry. V roce 395 zřejmě vznikl spis „Psalmus contra parte Donati“, rytmická píseň pro populární užívání, zřejmě nejstarší svého druhu.  V roce 400 se datuje spis „Contra epistolam Parmeniani“ (Proti Parmenianovu dopisu) a z téhož roku pochází vůbec nejdůležitější spis v této diskusi „De Baptismo contra Donatistas“ (O křtu proti donatistům) je zásadní. Jedná se o sedm knih proti Donatistům, kteří se zaštiťují míněním biskupa a mučedníka Cypriána a ve kterých sv. Augustin dokazuje, že není nic účinnějšího proti Donatistům, než je umlčet v utvrzování jejich schizmatu vůči katolické církvi. A další zřejmě ve stejném období: „Contra litteras Parmeniani“ (Proti dopisům Parmeniana), „Contra Cresconium“ (Proti Cresconiovi) a velké množství dopisů, související se spory s donatisty.

Augustin contra Pelagius

Největší teoretickou pozornost věnoval Augustin tématu o lidském jedinci, míře jeho svobody, naopak o supremátu boží aktivity („gratia“).

Augustin v letech 411 - 412 napsal slavné dílo: „De peccatorum Mertis et remissione libri II.“  (Zásluhy a odpuštění). Pelagiův zápas proti „milosti“ a dědičnému hříchu byl veden z pozice tradic antického racionalismu a projevila se zde i snaha udržet za každou cenu antické tradice v rámci křesťanských ideových a mravních struktur. Augustin stál proti nereálným, pro církev nepřijatelných metodám boje o antické hodnoty. Po významném díle pro tento zápas „De peccatorum Mertis et remissione“ následuje dílo „De spiritu et littera“ (O duchu a liteře), Dílo je motivováno, dle samotného autora, výrokem apoštola Pavla „litera zabíjí, ale duch dává život“  (Kor.3, 3-6)  a rozvíjí tento výrok v souladu s problémem Boží milost proti lidské vůli. V roce 415 vznikla díla, v rámci pelagiánských sporů, „De Perfectione iustitiae hominis“ (Pojednání o člověku a spravedlnosti), roku 418 „De gratia Christi et de Peccato originali“ (O milosti Krista a prvním hříchu). Rok poté, v roce 418 napsal spis „De nutptiis et concupiscentia“ (O manželství a žádostivosti) a další spisy mezi lety 420 – 428. Posledním z této série protipelagiánské herezi „Adversus Julian Eclanum“ nebylo dokončeno, protože sv. Augustin zemřel.

 

 

 

Zdroj: Vlastní webové stránky o Sv. Augustinovu. Dostupné z: http://sv-augustin-zivot-doba-a-dilo.webnode.cz/. Cit. [2016-07-28]

Rudolph, K. Gnóze. Podstata a dějiny náboženského směru pozdní antiky,2020

Pokorný Petr, Píseň o perle, 1986, 1998

Pokorný Petr, Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy, 2006

Díla sv. Augustina jsou dostupná ze stránek: Dostupná na: http://www.augustinus.it/index2.htm. Cit. [2016-07-28] v latině a několika evropských jazycích.

Odkazy další literatury - vyznačeno v textu

 

 

 

Autor: Irena Aghová | neděle 28.8.2016 14:50 | karma článku: 27,58 | přečteno: 637x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost