Politika: O spekulací a rozumu
K plánování nepřistupují lidé spekulativně, ale racionálně. Racionalita, to je povaha myšlení v Evropě - nebo spíš byla, a nyní se různě maskuje, asi jako když si představoval Sabellián, ten heretik, Trojici Boží. Takže, ještě před třemi roky jsem si myslela, že žiji v Evropě, která přeci jenom racionalitu má zažitou, filosoficky vypulírovanou, že se umí podívat do problému okem zkušeného a vědami opráskaného muže v nejlepších letech, který už dávno ví, že pro jedno kvítí slunce nesvítí a že se nechválí den před večerem.
Risk není vždy zisk
Ale plánování je jedna věc, spekulace je věc další. Je postavena na riskantním uvažování s možným až tragickým výsledkem. A já jsem si myslela, že nástupem racionalismu jsme zametli jednou provždy se scholastikou, jak se píše v učebnicích, a začali jsme myslet jaksi jednotně, s použitím rozumu, že důvodně docházíme k nějakým závěrům, které nejsou proti rozumu a v souladu s časností lidského bytí, jako hybatele dějin či přírody, kterou zkoumají vědní obory a mohou rozumově předvídat její chování.
O věštění budoucnosti
Avšak co se týče lidí, těžko předvídat jejich rozhodnutí, to pro přirozenou lidskou nedostatečnost. Takže z bodu A do bodu B je třeba čekat, protože bod B představuje následnou budoucnost, která může nastat za námi jasných a rozumově zvážených situací, nikoliv spekulacemi, a to na jednu dobrou a na základě dohody, že to tak má být a tou dohodou myslím souhlas například u volební urny či zákonem stanovenou podmínkou - když uděláš to, nastane to, když to neuděláš, narušíš očekávanou situaci se všemi následky, za které jsi odpovědný.
O přirozeném řádu a lidském neřádu
Jsou věci, které běží ve svém řádu, ať se to někomu líbí nebo ne a těžko ten přirozený řád zvrátit spekulativně promyšlenými důvody, které narazí na rozum či přírodní zákony či zrovna na lidské zákony, s kterými se nedá točit do nekonečna. Jistě, že jsme často, každý z nás. slyšeli taková dvě slova - práce navíc -.. Skutečně, některé věci nelze dělat bez pochopení řádu a respektu k němu, protože zákonitě dojde k problému, že nějaký proces ztratí balanc, Někdy je potřeba udělat všechno tak dobře, aby se za ní netáhly nekonečné soudy, sociální zmatky a mediální spekulativní úvahy, které vymýšlí další možnosti, jak se do toho nejlépe a dokonale zamotat.
Jak myslí politici a jak myslí lidé kolem nich
Skutečně obdivuji ty pisatele denních zpráv, že dokáží napsat poutavý článek o situaci v Evropě za 55 let, že dokáží docela jistě odhadnout, co si zítra či za rok budou myslet ti kteří politici a kam se stočí politika a ekonomika Evropy a co udělá za deset let Rusko, když jiná velmoc udělá to či ono. Jak jsem napsala výše, člověk trpí přirozenou nedostatečností, tedy i lidé a v tomto smyslu je třeba vést úsudky do blízké budoucnosti, protože ta vzdálená není z přítomnosti odhadnutelná a nepomůže ani Venušino zrcadlo či křišťálové koule, o jejichž spolehlivosti a umění z nich vzhlížet k budoucnosti díky lidem, kteří to ovládají, pochybuji tak 10:100.
O povaze politiky
Politika není o nemožném, ale o možném, nelítá v luftě, ale je lidskou činností, pozemskou činností, nikoliv duchovní záležitostí, je to pěkně tvrdá práce a já žádnému politikovi nezávidím jeho mravní a lidskou odpovědnost za rozhodování. A politik uvažuje jinak, než běžný člověk, než umělec, novinář apod. A to je třeba reflektovat. Politik nemusí být třeskutě vzdělaný, ale rozhodně musí umět rozhodovat ve prospěch veřejného blaha, na které bychom neměli, jako na pojem zapomínat.To znamená, že by to měl být člověk uvážlivý, mravný a čestný a měl by mít talent věci vidět v rozumném horizontu. Pak může být i lehce ješitný a líbit se i dámám, které si u televize lakují nehty a zálibně mu naslouchají. Pořád je to o věcech veřejných a ta půvabná dáma, sledující politickou debatu, se vlastně sama ocitá ve veřejném prostoru.
Závěr
A nyní na závěr: dřív jsem se dívala na zprávy s naivní důvěrou a vlastně jsem o tom ani moc nepřemýšlela, dnes, při čtení tisku se nestačím divit, co všechno dokáže člověk vymyslet. Myslím, že bychom se měli opět uchýlit k racionalitě, sjednotit se na obrazu světa, tedy na kosmologii a druhá strana by si měla uvědomit, že plátci internetu jsou v postavení spotřebitelů a i v tomto případě platí kvalita, která by měla převýšit kvantitu. Jo, víte, že když jíte vejce, jde o život - obraťte list, když nebudete jíst vejce, můžete si vážně poškodit zdraví. A o tom to asi všechno je, neb vlastně není? . .
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016