Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Společnost a vzdělávání: Děti musí mít budoucnost

25. 04. 2017 1:36:09
Paní Šichtařová se zaobírá ve svém zajímavém článku o školním vzdělávání zajímavými otázkami o základním školství a jeho úrovni. Přidávám se s několika postřehy.

Škola základ života

Škola není samoúčelným vzdělávacím ústavem, ale kromě toho, že děti získávají určité znalosti, učí se též měřit své síly k získání úspěchu, sebevědomí a k budoucímu zaměření k oboru, kterému se chtějí jednou věnovat. A společnost potřebuje vzdělané a pečlivé lidi, kteří budou rozvíjet své obory o nové poznatky směrem k pokroku, který je cílem ve všech oborech a pro společnost nezbytností. Jak jednoduché a přitom, jak se zdá, nedosažitelné. Rodiče vynakládají na vzdělávání svých dětí finanční prostředky s tím, že chtějí, aby se v průběhu svého vlastního vývoje a rozvoje osobnosti dosáhly co nejvíce znalostí a dovedností. Pak se posunou dál podle svého vlastního zaměření. Kromě toho, pravidelná docházka do školy, plnění úkolů a domácí příprava jsou první kroky k získání odpovědnosti za své výsledky v budoucím životě, kdy budou pracovat v moderních a technologicky vyspělých podmínkách. Ale ani sebevyspělejší technologie nenahradí přínos lidské osobnosti, dobře vychované školou i rodinou.

Již staří Řekové a Římané ...

Tradice vzdělávání se odvíjí v dějinách naší civilizace, která se vyvinula z antiky. A tak, pokud se začteme do děl autorů své doby, setkáváme se s osobnostmi, které zakládaly různé akademie a školy a dobré vzdělání kladli na vrchol způsobu výchovy. Tento systém přešel do počátků vývoje a rozvoje mladé pořímské Evropy a ve středověku pozorujeme rozvoj školství a univerzit, které přivedly do historických společností mnoho vynikajících osobností, z nichž čerpáme do dnešních dob znalosti a těšíme se z jejich děl. Možná, že se mýlím, ale mám pocit, že se současné školství pokouší o nové přístupy v procesu vzdělávání a odloučit se od minulosti se vším všudy. Jinak si nedovedu vysvětlit, a není mým cílem napadat nové snahy o vymodelování současného školství, že děti mají problémy s učením a nemají potřebné dovednosti v čtení, psaní, matematice a dalších předmětech v průběhu vzdělávání na základní škole. Co tomu vlastně brání? Jsou dostatečně motivovány k učení? Jsou dostatečně motivovány obecně ke vzdělávání se?

Hrozba dvojaké výchovy vzdělávání

Co vlastně očekáváme od mladé generace, která má převzít otěže vedení a řízení společnosti a státu? Uniformní výchova a vnucení určitého vzorce nahlížení na problematiku společnosti a výklad světa nevede k ničemu jinému, než k memorování i vyhaslých hodnot. Děti se musí učit kriticky přemýšlet, nikoliv opakovat to, co se naučí z učebnic z dob osvícenství, které pořád tvoří jakési paradigma evropského myšlení, protože vývoj následujících století byl zatížen fatálními válkami a pokusy o nové nastartování evropské kultury a civilizace. To ovšem předpokládá, že bude v současném školství a ve výchově vytvořeno takové prostředí, které jim dovolí mentální a duchovní rozvoj a schopnost překračovat sebe sami, aby dosáhli nutných znalostí a důvodný posun do moderní doby. Pro tuto schopnost je třeba, aby se jim nabídly vzory a řádně se vyložily pro jejich potřeby k výkladu současnosti. Jestliže se budou pořád točit kolem jednoho myšlenkového světa, pak nevytvoří svůj vlastní a nenajdou odvahu se vyslovit k přežitým vzorcům a nabídnout nové, vyhovující dobře a potřebě hlouběji přemýšlet. K tomu potřebují sebevědomí, široké znalosti a mít k dispozici potřebné nástroje k osobnostnímu vývoji a k nalezení morálních hodnot a nutně kritické reflexi doby. Paní Šichtařová se ve svém zajímavém článku zaobírá možnostmi soukromých škol a domácího vzdělávání. Za prvé: soukromé školy si nebude moci dovolit každá rodina, i když přivede na svět talentované děti. Tím nekritizuji její vhled do tohoto způsobu vzdělávání, ale spíš si myslím, že to bude vyžadovat od rodiny oběť, která nemusí mít v budoucnu očekávané výsledky. Domácí výuka by musela být vedena zkušenými pedagogy, protože učení je proces, který potřebuje dobré vedení a i když jsou rodiče vzdělaní, jistě jim bude chybět právě tato dovednost, neboť budou vycházet ze své zkušenosti, jak byli vzdělávání oni, což je, při vší úctě k nim znalost předchozí generace, která nemusí vyhovovat té současné a nemusí dítě také dovést ke kýženému cíli. Není snadné učit dítě číst a psát, ukáznit ho natolik, že si nebude myslet, že se dá takové učení oblafnout, protože se učí u rodinného stolu. Pokud ovšem poptávka po také výuce vzroste, mohou se někteří pedagogové či specialisté na různé obory zaměřit na obor domácí učitel a nabídnout své služby rodinám. A to nebude také laciná záležitost.

Všechno závisí na každém jedinci

Měla jsem v životě velké štěstí, že jsem na školách potkala výborné učitele od základní školy až po univerzitní vzdělání a vzdělání si stále doplňuji, protože vím, že nestačí něco vystudovat a dát si ruce do kapes. Právě tito lidé, kteří mne provázeli vzdělávacím systémem, ukázali mi tu cestu a není pro mne problémem se přinutit učit a připravovat se na zkoušky. Pro mnoho lidí je to problém, protože nemohou a nechtějí obětovat svůj čas, finanční prostředky a podřídit se jisté řeholi, která je nutná k dosažení cíle. Ovšem, já je neodsuzuji, vím, že mají co dělat, aby obstáli ve své práci, dokázali vydělat peníze pro své domácnosti a výchovu dětí a mnoho z nich potkávají velké překážky, které je brzdí a berou motivaci. Je třeba se někdy odchýlit od navyklého trendu a rozhodnout se, čeho chci dosáhnout a přesáhnout svou inklinaci k tomu, čemu se říká prostě „realita“. Jedna realita se dá změnit za druhou, která je sice nesnadnou cestou, ale potřebnou. Třeba proto, aby motivovali své děti přistoupit k jistému sebeomezování k dosažení životních cílů, na jejímž počátku stojí dobrý návyk se učit, číst, řešit problémy, bojovat se stresem a leností při učení a před zkouškou, protože to dělá pro sebe a tím i pro všechny.

Závěr

I sebelepší řešení, jak si poradit s nejistým současným školstvím, které všichni kritizují (a právem, pokud děti ještě v páté třídě mají problémy se čtením a jinými předměty, jak se píše v tisku), nevyváží nutnost, aby se každý osobně zapojil do učení (studium znamená úsilí), a vlastním nasazením překonal problémy, které jistě školství má samo o sobě. Rodiče i děti mají právo na vyhovující školství, které je vede k budoucí cestě života, kde se mají naučit učit, získat základní vědomosti pro další vzdělávací proces a na vyhovující politiku vzdělávání k rozvoji osobnosti, do které mají rodiče co mluvit, protože i když je školství a vzdělávání zadarmo, vynakládají nemalé a nevratné finanční prostředky na obvyklé i zvláštní potřeby svých studujících dětí. Jestliže dítě dospěje k maturitě, na kterou ho má škola po celé roky studia připravit, a to její povinností, a neuspěje, pak je to prohra na všech stranách, zejména vzdělávacího procesu. Politika vzdělávání by měla brát na vědomí, že je spojena s rodinnými výdaji a obětmi, které rodiny podstupují pro budoucnost svých dětí, které jsou i příslibem budoucnosti celé společnosti i rodin, z kterých děti vzešly. Budou se moci osamostatnit a mohou podporovat své rodiče, kteří jim přinesli nemalou oběť. A o rodinnou solidaritu tu přece jde především a je nezbytná pro vzdělávání mladé generace.

Autor: Irena Aghová | úterý 25.4.2017 1:36 | karma článku: 13.26 | přečteno: 581x

Další články blogera

Irena Aghová

Společnost: Kam se mají ubírat naše úvahy?

Když si projedete Internet, konkrétně Seznam.cz, setkáte se s informacemi, které se odehrály, také věštbami a neštěstími, i protikladnými tvrzeními. Tak ztrácíme přehled, co se vlastně důležitého děje. Vyberte si, jak se naladit.

20.11.2017 v 14:50 | Karma článku: 8.19 | Přečteno: 152 | Diskuse

Irena Aghová

Společnost: V tom listopadovém dni ...

Vzpomínáme na 17. listopad 1989 po tak dlouhé době a myslíme na výrazné osobnosti, které stály v popředí hnutí a vyjadřovali se k tomto svátečnímu dni. Slavíme otevřenou cestu k budování moderní společnosti.

18.11.2017 v 12:28 | Karma článku: 6.34 | Přečteno: 212 | Diskuse

Irena Aghová

Společnost: Vnitřní život člověka

V tomto článku nabízím podzimní rozjímání nad knihou Martina Bubera Já a Ty. Třeba si ji někdy přečtete a přeji, aby vám přinesla pěkný pocit i řešení některých problémů, které vás možná trápí.

11.11.2017 v 11:31 | Karma článku: 5.60 | Přečteno: 113 | Diskuse

Irena Aghová

Společnost: Lidé hledají soucit a sounáležitost

V minulém článku jsem psala o etice ve společnosti, státě a u jedinců, Ráda bych u tohoto tématu ještě zůstala. Nyní o mezilidských vztazích a lidském utrpení i hledání soucitu a sounáležitosti.

8.11.2017 v 14:00 | Karma článku: 7.47 | Přečteno: 151 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Dalibor Bartoš

Robotizace ještě jednou

Již několikrát jsme psal o robotizaci a jak nás zasáhne a že to bude poměrně brzo. A asi to bude rychleji než jsem odhadoval. Domníval jsem se, že to potrvá minimálně 20 let spíše 30 let. Dnes to vidím poněkud jinak. Robotizace

23.11.2017 v 22:27 | Karma článku: 3.43 | Přečteno: 111 | Diskuse

Jiří Dohnal

Pravda o 17. listopadu podle hradu

Podle dobrých zdrojů z hradu je mediálně propagovaný výklad událostí 17. listopadu značně pomýlený. Pojďme uvést na pravou míru několik základních omylů, které se znovu a znovu každý rok tradují:

23.11.2017 v 21:13 | Karma článku: 15.77 | Přečteno: 339 | Diskuse

Josef Nožička

Když se Schwarzenberg jednou za čas probudí…

Při pročítání dnešních zpráv na internetu jsem narazil na několik článků, které citovaly výroky čestného předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, pronesené při jeho rozhovoru pro ČTK.

23.11.2017 v 19:40 | Karma článku: 40.13 | Přečteno: 1704 | Diskuse

Dalibor Bartoš

O lidské hlouposti

Většinou se snažím psát o ekonomii, filozofii a politice a o otázkách a problémech, které nějak souvisí. Dnes jsme narazil opět po několikáté na naprosto neuvěřitelnou reklamu, že se naučíte cizí jazyk za 7 dní, pak ovšem zvýšili

23.11.2017 v 17:25 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 681 | Diskuse

Vítězslav Stanovský

GDPR - miniseriál - díl 2. - V čem je to jiné?

Dnes si řekneme základní rozdíly mezi GDPR a stávajícím zákonem o ochraně osobních údajů. Je jich více, ale ty nejvýznamnější se týkají práv občanů ke správcům osobních údajů. A v neposlední řadě ve výši sankcí...

23.11.2017 v 15:05 | Karma článku: 9.19 | Přečteno: 409 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.