Co je morální a co nemorální?
Zapeklité vztahy mezi lidmi.
Lidé žijí podle svých možností, podle svých představ a tradic a myslím, že nelze podřadit celou společnost pod jeden řád, který představuje souhrn nepsaných morálních pravidel. Takže, každý uvažuje o morálce pod tlakem okolností, v nichž se odehrávají různá životní dramata, jako je třeba skládání zkoušek, pohovorů k získání zaměstnání, předkládání žádostí na různé úřady, soudní spory, rozkoly v rodinách, problémy s dětmi, které si také svým způsobem takové otázky pokládají, neboť jsou zvlášť citlivé na nespravedlnost a křivdy, těch okolností je mnoho.
Za nemorální považujeme nedodržení smlouvy, slibu, uhýbavé jednání, za nimiž stojí nějaká povinnost, protahování splácení dluhu blízkému člověku, byť jde o nízkou částku, to vše, co ještě není považováno za přestupek, nebo zrovna už trestný čin. Tedy jde o běžnou mezilidskou komunikaci. Když se takové věci dějí mezi sousedy, na pracovištích, všude tam, kde lidé spolu žijí, projevují se různé závisti, nenávisti, třeba i bez zjevné příčiny, lidé jsou otrávení a často nemají žádné východisko k tomu, aby takové vztahy usmířili. A ty drobné křivdy se táhnou třeba i po celý život. Jedna moje známá si mi stěžovala, jakého má šéfa, že na ni sedí, že to nemůže vydržet a když si hledala lepší místo, neuspěla. Když přijde domů, tak je otrávená, sem tam se chytne s manželem nebo dětmi. Ne, to se nedá vydržet. Však Boží mlýny melou.
„A proč se na to nevykašleš?“ zeptala jsem se jí.
„Ono to ve mně sedí, nemůžu se toho zbavit. A kdybych povolila, tak to možná bude ještě horší"
„No, když on to ví, že jsi naštvaná a třeba ho provokuješ už tím, jak se tváříš, když s ním mluvíš.“
„Jak provokuji, prosím tě. Já se snažím všechno plnit, abych měla od něho pokoj. Snad se ho nebudeš zastávat. To bys mne naštvala.“
A už to bylo. Z celé debaty vyplynulo, že se zastávám chlapa, kterého neznám, ale jí znám už tolik let. Rozešly jsme se každá do svého domova. Ani jsem se nepokusila se nějak obhájit. A už jsem cítila, jak mi roste psí hlava.
Každý jsme jiný.
V takových vztazích nepomůže, jak mne život naučil, nějaké vysvětlování, jakože, „sedneme si spolu a vyříkáme si to“. Z toho může vyrůst ještě větší konflikt, než ten, který se skrývá pod kůží. Chybí oboustranná vůle. Jestliže někdo odbyde svou práci a druhý to za něj odnese, asi není už možné dojít k jakémukoliv kompromisu, nebo o co hůř, když někdo udělá takový malý podvůdek a druhý na to přijde a chce nápravu. Vždyť to dělají všichni, ne? Opravdu ne, všichni to nedělají, to je zbytečné se odvolávat na pomyslnou zkaženost, která se trpí a nikdo z toho nic nedělá. Jsou lidé, které to zraní, a není jich málo. A jsou také takoví, kteří to podvodníčkovi pěkně dají „sežrat“. Na přestupkové řízení to není, na soudní proces také ne, ale hlavní úder míří na mezilidské vztahy: „Dávejte si na něho/ni pozor.“ A nálepka se už těžko strhne. Možná, že by bylo lepší, kdyby si to vyřídili mezi sebou: hele ty sis započítal o dvě stovky navíc, vrať mi je. Já nemám na rozhazování a nerad / nerada bych se tím dál zabývala. A když se zapře, nedá se nic dělat. Zítra třeba zapře víc peněz a naplní se jeho hodina H. Není třeba si mnout ruce štěstím a myslet na Boží mlýny.
Myslím, že když se uvažuje o tom, co je morální a co není, hledala bych to v těchto, pro většinu, zanedbatelných příhodách, které se zdají být prostě normální, ale mají tendence vrůstat do daleko větších rozměrů, z kterých roste zášť, nenávist a zloba, hledající cíle k uspokojení. Říká se, že morálka jsou nepsané normy, které uznává ta která společnost, skupina. Je to také na těch, kteří mají vliv v rodinách, nebo na pracovištích. Jde o víc, o lidské duševní i fyzické zdraví,
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016