Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nenávist je krutá i k těm, kteří ji v sobě pěstují.

Vždycky jsem litovala lidi, kteří někomu záviděli, i když nebylo co, kteří nenáviděli z nějakých vnitřních pohnutek, protože prožívali vnitřní peklo. O tom tento článek.

 

Ryzí nenávist dokáže udělat ze života hotový očistec, protože je stejně tak silná a těžko zvladatelná, jako třeba žárlivost, která dokáže zničit svého nositele a toho, vůči komu je zaměřena, protože v ní hraje roli mnoho negativních hnutí, pocházejících z nedostatku něčeho, co má druhý. Závist může pocházet z nerovnosti, pocitu křivdy, která nebyla odstraněna, neuspokojivého běhu osobního života, z toho, že se nelze dopracovat k úrovni, kterou má objekt závisti, z pocitu nedostatku moci ovlivňovat pozitivně vlastní život a pocitu podřízenosti, a to všechno může vést k nenávisti.

Všechny tyto nevítané vnitřní city mohou vyplývat i z přesvědčení, že nelze dosáhnout spravedlnosti, a proto se jí musí člověk chopit sám. V II. a III, tisíciletí a dál v dějinách lidské společnosti existoval v právním řádu pojem talio - odveta. Jen jediná civilizace tento pojem neznala, Sumerové, kteří trestali vysokými pokutami útoky proti životu člověka. Ani ve staroizraelském právu nebylo dovoleno, aby byla odveta vykonána lidmi, ale přímo Bohem (oko za oko, zub za zub). Ve starořímském právu byla odveta trestně stíhána, pokud ji prováděli lidé, nikoliv stát, který se vzal po právu za poškozeného. A v současné době to podobně řeší i moderní společnosti - soudní cestou. směřující ke spravedlnosti podle zákonů a podle hodnot, které si společnost vytýčila v zákonech. Zdá se, že tu není prostor, aby jednotlivec z nenávisti mohl páchat činy, odporující nejen zákonu, ale též mravnímu cítění společnosti. Na závěr této úvahy, zabloudivší do historie, lze učinit závěr, že lidské společenství od počátku své civilizace se snažilo bránit prostředky jim dosažitelnými, aby bylo zabráněno neovladatelným pohnutkám k ničení lidských životů.      

Nenávist je  negativní, mocná, že i dokáže člověka psychicky poznamenat tak, že se s ní nevyrovná, ač by někdy chtěl ji vyrvat ze svého života. V tom je její krutost k nositeli a svou krutostí poznamenává ty, proti kterým je namířena. Těžko ji definovat. Přesto jsem se snažila najít její rozměr v Senecově díle Médeia, a to je tak ryzí dílo, že se už nenávist nedá lépe charakterizovat. V tomto dramatu se Médeia střetává se zradou svého manžela Iásona a své utrpení přiživuje, drásá si své rány a pálí veškeré mosty a pouta. Před jeho očima popraví své děti, které spolu měli a zatímco on se hroutí, ona triumfuje; Médein syndrom, jak tomu říkám, se objevuje i v naší době. Kdo by nebyl tím příběhem otřesen! Jestliže někdo tvrdí, že nenávist je silnější než láska, pak francouzský filosof Gluckmann píše, že zatímco láska je závislá, vztahuje se k něčemu, tak nenávist procházející fází bolesti nic ji nedrží a na ničem ji nezáleží.

Tak hluboce se mnou otřásl případ matky, která své nevinné děti i sebe zabila v autě nárazem do vozu. Prý šlo o rodinné spory, samozřejmě, že se věc vyšetřuje. Ani boj o moc, který není zpočátku veden přímo nenávistí, ale jeho prvotním zdrojem je třeba závist či jiné lidské pohnutky, které propadnou až dno nenávisti, nemusí být ušetřen takových fatálních konců, jak to známe z historie i ze současného veřejného života kdekoliv na světě. Nenávist, ať vznikne v rodině či společnosti  nemá logiku a ani brzdy a vždy vede, jak nás poučuje Seneca, či francouzský filosof, k destrukci a fatálním koncům.

Někdy může propuknout nenávist kvůli něčemu tak neuchopitelnému, jako je pravda. Pilát, který neměl žádný důvod nenávidět Ježíše, při jeho rozhovoru s ním se zeptal, co je pravda. Ježíš věděl, že pravda je Bůh. Ani dnes nedokážeme říci, co je pravda, i když, jako občané právního demokratického státu můžeme prohlásit, že pravda je v zákonech a v pilířích demokracie, která od počátku svého vzniku, hluboko v antických dějinách, v sebe věřila, i když o ní její strůjci zapochybovali. A Sokrates, o němž víme tak málo, a nebýt Platóna, toho famózního filosofa, bychom nikdy nepochopili, že chtěl sám Sokrates změnit společnost, aby sama sebe neohrožovala. Udali ho antičtí občané z nenávisti, a aby ji skryli, tak ho obvinili z bezbožnosti, což byl čin, který se odsuzoval smrtí. Když jsem spis, který se jmenuje Faidón, četla, říkala jsem si v duchu, zda nejsme někdy podobní těm řevnivým athénským občanům.

 Závěrem bych svou úvahu ukončila tím, že je mezi námi mnoho negativních vztahů, ať jsou ještě omluvitelné a třeba i pochopitelné, či již přetékají do pekel nenávisti. Česká společnost má za sebou více než tisíciletou historii a co je v ní ryzího, je cesta ke spravedlnosti, rovnosti a touze po blahobytu. Je to naše historická cesta. Své státní svátky věnujme k zamyšlení nad dějinami, které nás obdarovali zkušeností a přítomností, v které prožíváme své současné životy, které bychom neměli zatěžovat negativními pocity, ale k pohledu do budoucnosti v tomto rozkolísaném světě hledajícím také pravdu o sobě.         

 

Autor: Irena Aghová | sobota 2.11.2019 1:29 | karma článku: 22,91 | přečteno: 544x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 337x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Kdo si šlape po štěstí?

dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.

13.5.2022 v 13:58 | Karma: 15,91 | Přečteno: 237x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin

Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.

12.3.2022 v 4:28 | Karma: 16,31 | Přečteno: 223x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Co se to děje se světem?

Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.

25.2.2022 v 13:25 | Karma: 15,55 | Přečteno: 266x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Brno ve větru a měsíc v úplňku.

Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.

20.2.2022 v 2:51 | Karma: 15,21 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.

Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..

9.2.2022 v 5:26 | Karma: 14,72 | Přečteno: 195x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Norimberský proces a Arendtová

I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.

1.2.2022 v 23:37 | Karma: 17,53 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O milostných dopisech.

Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.

1.2.2022 v 12:26 | Karma: 16,48 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.

Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.

20.1.2022 v 7:45 | Karma: 16,93 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Aghová

Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti

Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?

18.1.2022 v 6:50 | Karma: 16,82 | Přečteno: 193x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu

Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?

20.12.2021 v 7:55 | Karma: 16,86 | Přečteno: 164x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .

Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.

4.12.2021 v 14:18 | Karma: 18,57 | Přečteno: 307x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.

Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.

3.12.2021 v 1:36 | Karma: 24,80 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Politika je věc veřejná na sociální půdě.

Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.

28.11.2021 v 0:56 | Karma: 15,87 | Přečteno: 184x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.

Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.

6.11.2021 v 14:28 | Karma: 17,32 | Přečteno: 249x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

Ghosting jako způsob týrání člověka.

Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.

2.11.2021 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost