Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České osudy: Josef Tvrdý

Josef Tvrdý byl český filozof. Narodil se dne 19.9.1877 v Jičíně a zemřel 13.3. 1942 v Mauthausenu. Na gymnáziu v Jičíně (1887–96) v něm profesor Oldřich Kramář vzbudil zájem o psychologii a filozofii; už tehdy četl „módního“ Nietzscheho a Schopenhauera a oblíbil si Spinozu a Masaryka. Na FF UK (1896–1901) studoval filozofii, klasickou filologii (Rudolf Novák mu zadal státní práci O filosofii stoické) a franštinu. Z filozofie poslouchal J. Durdíka, T. G. Masaryka (u něho psal státní práci Proč učí Platon pedagogice ve spise o státě), F. Drtinu, F. Čádu a F. Krejčího. S profesorem Tvrdým sdílel i osud Karel Hašler, narozen 31.10.1879, zemřel 22. prosince 1941 v Mauthausenu: http://www.youtube.com/user/Brichy2?blend=11&ob=5 a http://www.youtube.com/watch?v=ebXIUtu7bnk, Toto je prý jeho poslední píseň, kterou složil ještě v koncentráku: "Hlava mi klesá uprostřed boje, dech poslední patří jen vám, vy Čechy krásné, vy Čechy krásné; ty Praho moje! Budete žít, já umírám..."

Josef Tvrdý v atmosféře filozofie mezi dvěma světovými válkami

Drtina ho upoutal „vášnivým zaujetím pro myšlenku humanismu“, u Čády „nedovedl pochopit, jak muž takového filozofického rozhledu mohl ulpět na protireformačním katolicismu“, u Krejčího vyzdvihoval „kritičnost a přímost“.

... Josef Tvrdý a vlivy na jeho myšlení

Masaryk mu byl osobností, s níž se musí „vypořádat každý mladý český filozof“. Oblíbil si i dánského filozofa Haralda Höffdinga. Jeho práce o náboženství, říká,  ukazují, jak v náboženské otázce „spojit Masaryka s Krejčím, případně jít za oba“.

... první práce

V l. 1901–14 učil na Matičním gymnáziu ve Vyškově (kde byl také činný v Pokrokové straně a Sokole). Publikovat začal doslovem k Smetanovým Pamětem kněze z církve vyobcovaného (1901). V článcích s psychologickou tematikou hájil Krejčího „psychofyzický paralelismus“, který později odmítl jako překonaný. Studií v ČM 1912 představil čtenářům francouzského filozofa J. M. Guyaua jako „jednoho z nejzajímavějších pocomtovských filozofů“.

O umění

Zvláštní kapitolu v T. předválečné odborné činnosti tvoří jeho práce Vyškovská keramika a její vývoj, Slavkov a jeho výroba keramická, Lidová majolika ve Ždánicích, Die Anfänge der Habaner-Keramik in Mähren, Figurale Tonplastik aus Mähren.

První světová válka

Válečná léta prožil jako důstojník zdravotní služby u těžkého dělostřelectva. Od r. 1918 učil na II. státním gymnáziu v Brně (kam byl přeložen už v r. 1914). Hodně pozornosti v poválečných letech věnoval opět práci v realistickému hnutí. Tušil v něm něm kulturní a politický proud, který v nových podmínkách („představujících jen zlomek toho, co naši přední buditelé vyslovili jako ideál“) navazuje na Masarykovy předválečné politické aktivity.

Vztah k revoluci

V letech 1920–25 přispíval do Realistické stráže a Realistického obzoru. S revolucí, jako „pronikavou změnou v organizaci společnosti“ v zásadě souhlasil, přál si však, aby se „vyšší demokratismus a společenský řád“ prosazovaly spíše nerevoluční cestou, rozvojem hospodářství, kultury a mravnosti.

Akademická cesta

V listopadu 1920 získal na UK doktorát filozofie a v květnu 1922 se habilitoval z filozofie na FF MU spisem "Filosofie náboženství". Když se I. A. Bláhovi a O. Chlupovi nepodařilo v Brně prosadit Tvrdého profesuru, přijal Tvrdý v r. 1927 pozvání na Filosofické fakulty KU v Bratislavě, kde byl hned jmenován mimořádným a v r. 1930 řádným profesorem systematické filozofie, ve školním roce 1932–33 byl děkanem Filozofické faklulty. Stal se členem Učené společnosti Šafaříkovy a přispíval do její revue Bratislava. Ve Sborníku prací bratislavské Filozofické fakulty vyšly i jeho "Teorie pravdy". Spolu s dalšími českými učiteli na KU výrazně přispěl k výchově nové slovenské inteligence.

Působení v Brně

Zároveň působil i v Brně: jako soukromý docent přednášel na Filozofické fakultě, v letech 1931–39 řídil Státní pedagogickou akademii, byl činný v Osvětové besedě, Jednotě filozofické aj. Často se obracel k učitelům a středoškolským profesorům. Pedagogická činnost ho přivedla i k napsání "Úvodu do filosofie" , "Myšlenkového vývoje evropského lidstva", "Logiky". Zúčastnil se světových filozofických kongresů v Oxfordu (1930), Praze (1934) a Paříži (1938). Stal se řádným členem ČAVU, dopisujícím členem KČSN a členem Československé národní rady badatelské. Po vynuceném odchodu z Bratislavy byla jeho profesura přenesena na Filosofickou fakultu Masarykovy university, kde mu také J. L. Fischer nabídl společné vedení filozofického semináře. Zabýval se zejména problematikou humanismu a tzv. racionální indukce. Jeho práci ukončilo v prosinci 1941 jeho zatčení gestapem a brzy nato smrt v koncentračním táboře ...

Tvrdého filozofické myšlení

Monopluralismus

Uvažoval o tom, zda svět, v němž žijeme a jehož jsme součástí, je jednotný, nebo se skládá z nějakých „samostatných center“. Domníval se, že obě krajní stanoviska jsou nepřijatelná (krajní pluralismus vede k indeterminismu). Každý individuální prvek světového dějství má své stránky a odlišuje se od druhých. Svět je jednotou v rozmanitosti, je vnitřně diferencovaným celkem. Tímto „monopluralismem“ si Tvrdý připravil i příklon k teorii emergentního vývoje, kterou v "Nové filosofii" označil za zatím nejlepší odpověď na filozofické nesnáze dosavadních vývojových teorií.

... emergenisté

Poznatek anglických emergentistů, že emergenci (vynořování nových kvalit) nelze v pravém slova smyslu předvídat, nevysvětloval odkazy na záhadné duchovní síly, ale úvahou o strukturálním determinismu. Kvality vynořující se náhle v procesu vývoje jako něco nového jsou dány vzájemnou souvislostí komponent struktury.

Tvrdý tím pokročil za obvyklé pozitivistické kvantitativní pojetí evolučního vývoje a mechanické kauzality a podílel se na formování českého strukturalistického myšlení. Jeho řešení otázky vztahu těla a ducha (hmoty a vědomí) vychází z přesvědčení, že "duševno tvoří specifickou skutečnostní vrstvu se svými zákonitostmi, že však nelze přiznat duševnu existenci nezávislou na hmotě (těle)". Potíže dualistických koncepcí a některé zkušenosti z experimentální psychologie vedly Tvrdého k pojetí duševna nikoli jako svébytné substance, nýbrž zvláštního druhu energie a v tom se odvolával i na Whiteheada. Už anorganická hmota může obsahovat zárodky toho, co se později vyvíjí jako duševní energie, „co bychom mohli nazvat duchovními prvky“; jejich syntézou by mohla vzniknout i „vědomá duševní energie“.

Tvrdý ve světle pozitivismu

T. překračuje dosavadní českou podobu pozitivismu, ovšem směrem, který v podstatě nebyl protikladný rozporuplným a nerealizovaným snahám F. Krejčího. S domácí pozitivistickou tradicí zůstal spjat také důrazem na její demokratismus a sociální angažovanost, na světonázorovou dimenzi filozofie. Tvrdý vedle noetiky a metafyziky vysoko oceňoval i význam etiky jako filozofické discipliny, kterou pokládal za východisko ovlivňování a kultivace národního vědomí.

Jeho osud

Tvrdý bydlel na ulici Lipová 8 Brno .V prosinci 1941 byl zatčen gestapem a po krátkém věznění v Kounicových kolejích převezen do koncentračního tábora v Mauthausenu, kde pod číslem 1218 vězněn v bloku 15, "Stube" B. Podle úmrtního oznámení číslo 1988/1942 zemřel v Mauthausenu II ve 14.35 hodin dne 13. 3. 1942. Jeho jméno je uvedeno na pamětní desce vědců a učitelů vysokých škol v Brně, umučených v koncentračním táboře Mauthausen v letech 1942–1945.

 

Bibliografie: Filosofie náboženství, 1921; Vývoj filosofického myšlení evropského, 1923; Světový názor moderního Čecha, 1925; Problém skutečnosti u Davida Huma a jeho význam v dějinách filosofie, 1925; Moderní proudy ve filosofii, 1925; Úvod do filosofie, 1926, 2. přeprac. vyd. (Systematický úvod do filosofie), 1938, 3. vyd. 1947; Filozofia a ĺudské poznanie, 1926; Masarykovo mládí a činnost učitelská, 1927; Teorie pravdy, 1929; Sovremena čechoslovačka filosofia, Skoplje 1931; Nová filosofie. Analysa dnešní filosofické situace, 1932; Průvodce dějinami evropské filosofie, 1932, 2. vyd. 1947; Masarykova filosofie, 1935; W. M. Kozlowski, 1937; Logika, 1937; J. P. Vychodil, 1940; Názory o hrdinství v životě společenském, 1940; Nová renaissance, 1942; Humanita a její problémy, in J. Gabriel: Filozofie J. T., 1982. Sborníky: Volně stoupající představy, Program gymnázia ve Vyškově, 1908; Jest Tyršova filosofie positivismem? Tyršův sborník, 1920; Tyršova filosofie, Tyršův sborník, 1922; Vlivy positivistické a Brentanovy na Masarykovy myšlenky o dějinách filosofie, Masarykův sborník, 1924–25; O poměru náboženství a církve, Poměr pokrokového člověka ke katolicismu, 1927; Česká filosofie za posledních deset let, Katalog k Výstavě soudobé kultury, 1928; Krejčího dělení filosofických směrů, Sb. ku poctě F. Krejčího, 1929; Masarykův hlavní problém noetický, Vůdce generací, 1930–31; La verité personelle et ses relations avec la verité impersonelle, Sb. na počest Losského, 1932; Soudobá filosofie polská, Dnešní filosofie u jižních Slovanů, Současná filosofie u Slovanů, ed. F. Pelikán, 1932; Dítě a světový názor, Program sjezdu pro výzkum dítěte, 1933; Slovenská filosofie a československý problém, Sb. I. Dererovi k padesátinám, 1934; Descartes a Spinoza, Tvůrcové dějin III, 1935; Masaryk als Philosoph, La bibliographie de T. G. M., ed. B. Jakovenko, 1935; Masaryk a slovenské školstvo, Pamätnik slovenského školstva, 1935. Čas. přísp.: Kontrast. Studie psychologická, ČM 1904; Asociace citů, ČM 1905; O temperamentech, ČM 1909; Jean Marie Guyau. Nástin jeho filosofie, ČM 1912; Problém geniality, Nové Atheneum 1921; Problém metafysiky, ČM 1922; K diskusi o Masarykovi, Moravská revue 1923; Kantův temperament, ČM 1924; Drtina filosof,Subjektivní pravda, ND 1925; Masaryk o demokracii, Morava 1925; Pojem existence a pravdy u Spinozy, ČM 1927; Poměr vědy a filosofie a jeho význam pro pedagogiku, Školské reformy 1927–28; Problém dějin filosofie, Vztah Dobrovského k filosofii, Bratislava (B) 1930; Forma teleologického poznání, Sociální problémy (SP) 1931; Teleologie jako forma vědeckého poznání, SP 1932; Pavel Hečko a jeho národní pravda, B 1932; Josef Král, Nové obzory 1932; Na obranu Herderovu, Nové Čechy 1934;Filosofický význam celistvosti, Tvořivá škola 1936–37; IX. mezinárodní kongres filosofie v Paříži, B 1937; Descartes a filosofické myšlení československé, ČM 1937; Problém totality ve výchově československé, Věstník pedagogický 1937; Filosofie dějin, Tvořivá škola 1937–38; Kritický finalismus, ČM 1938; Komenského filosofie, Komenský 1938; Bláhova etika, SR 1939; Úkol filosofie, VaŽ 1939; Komenský, renesanční filosof a pedagog, Věstník pedagogický, 1941; Indukce a její význam, ČM 1947;Komenský a Descartes, Archiv pro bádání o životě a díle J. A. Komenského, 1959; Školské reformy, Školská správa, Realistická stráž, Realistický obzor. Edice: Výbor ze spisů T. G. Masaryka, 1930.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Irena Aghová | sobota 20.8.2011 9:00 | karma článku: 12,74 | přečteno: 1262x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse

Irena Aghová

Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.

Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.

11.11.2022 v 18:28 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.

Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.

6.10.2022 v 15:29 | Karma: 14,56 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

O svědomí

Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Společnost

Irena Aghová

A zase máme další semestr za sebou.

Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.

19.5.2022 v 6:09 | Karma: 15,02 | Přečteno: 339x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...