Společnost: Morální odpovědnost a právo
Morální odpovědnost a právo
Mnozí z nás tuší, že etika vyvstala z potřeby vytvořit organizovanou společnost ve starých civilizacích, aby ochránila majetek, životy, svobody, přiznaná práva a potrestala rušitele určitého pořádku. Zákony byly tesány do kamene i v dobách, kdy existovala tradice, aby se na ně nezapomnělo, až někdo někomu ublíží. okrade ho, zavraždí apod. Takže někteří z nás asi znají Chammurapiho zákoník, který nechal vytesat osvícený panovník do stély, z velkou pravděpodobností i hodně z lidí ví, že existovaly desky zákona staroizraelského národa na Sinaji, když putoval pouští do zaslíbené země a připomínám také Deuteronomium, které významně posílilo právní systém a nemohu se ani vyhnout Horskému kázání, které má velmi hluboký vstup do lidského vědomí. Právě křesťanská etika vytvořila morální cestu od člověka k člověku, k lidem, ke světu s duchovním akcentem. Takže, v každém případě lze doložit, že morální odpovědnost není nějaká novinka, ale předpoklad, jak teoreticky zbudovat a udržet organizovanou společnost, nechat ji projít historickou zkušeností a její etický systém, který byl vymahatelný tím, že lidé byli volání k odpovědnosti, proměnil v právo, jak ho chápeme dnes (bez styčných ploch s etikou), které prošlo svou cestou ve starém Řecku a v Římě až k našemu prahu.
Musíme se orientovat v etických i právních normách
A tak může zamrzet, po tak velkých dějinách v našem moderním světě a v moderní společnosti neumíme přistoupit k otázkám morální odpovědnosti a uznání práva za společenskou smlouvu, kterou je nutno dodržovat, protože se tak patří, protože je to normální odjakživa a protože jsme vyrostli na tradici, která tvořila nejen mravní odpovědnostní vztah příslušející společnosti jako celku, ale také právo, které určuje vztahy ve společnosti, vůči státu, vůči člověku a přírodě apod. V tom funguje právní systém, nebo spíše má fungovat.Důvod je jednoduchý, pro předvídatelný pořádek, v němž občan i stát nalézá spravedlnost a právní jistotu. Když se zamyslíte nad kauzami, které nyní probíhají, můžete v nich nalézt způsoby porušování morální odpovědnosti, ale také funkci práva, které zakazuje nějaké chování, jednání a konání s důsledkem poškození práva druhého člověka či vůči společnosti, které je vymahatelné.
Proces rozhodování
Jestliže všechno tak jednoznačně nefunguje, jak by mělo, pak je těžké rozhodovat o vině a trestu a společenském odsouzení nějakého jevu, který společnosti škodí. Rozhodujeme se na základě psaného práva a lidé obecně posuzují některé činy jako odsouzeníhodné, protože se obávají, že mohou působit nejen v určité kauze, ale jejich opakování spustí lavinu, kterou bude těžké zadržet nějakým ustanovením v zákoníku a budou působit ve vztazích, do kterých lidé vstupují. A to si uvědomuje soudce při svém rozhodování a v civilněprávním procesu rozhodnutí soudu, rozsudek se použije analogicky na obdobné případy. Avšak, sobě podobné případy mají různorodé aspekty, promítající se v poměrech a stavech společnosti a v těchto aspektech hraje i roli různá výše a hloubka morální odpovědnosti, kterou má v první fázi každý a musí nést důsledky. Takže už neplatí - neznalost zákona neomlouvá, ale platí nyní odpovědnostní systém, zavedený v občanském zákoníku a pocházející z Listiny práv a svobod, která provází tato ustanovení.
Závěr
Takže společnost, která je nositelkou etických norem, z nichž vysvítá, co spatřuje jako přípustné a nepřístupné a současně podřízená psanému právu, má odpovědnost za to, co strpí a co nestrpí a mělo by jí být nasloucháno velmi pečlivě. Nikdo tu sice nestojí nad právem a nad etikou, ale nemůže stát mimo právo a etický soud a ni tehdy, když požívá privilegovaného postavení a chrání ho imunita, která je o něčem jiném, než o nedotknutelnosti.Pravidla rozhodování jsou obsažena v zákonech, které si může každý přečíst. Kvalita rozhodování představitelů tří mocí má i morální rozměr s významným dopadem na celou společnost. A všechny tyto aspekty jsou pilíři demokratické společnosti, která chápe jejich křehkost a v případě porušení i velmi obtížnou napravitelnost.
Právo je věda, etika je vůle a rozum, kterým každý člověk více či méně zdařile disponuje, ale žádný jiný nástroj ho nemůže nahradit. protože lidská individualita je i přes své slabosti, nenahraditelná v rozhodování, které by mělo mít úzký rozměr.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016