Antika. Otázka nespravedlivého jednání.
Aristoteles a ani Cicero a také ne Augustin Aurelius při psaní svých knih neokusovali konec svých psacích prostředků, aby na něco přišli, co stojí za veřejnou publikaci a jejich potomci zahrnuli jejich myšlenky cestou souhlasu s jejich míněním do svých mravních řádů a též zákonů. Naše zákony však nemají výrazně etický charakter, ale spoléhá se na zákonodárce, že ti ho vnímají, když vědí, co je dobře a co špatně a čemu mají občané podléhat, platným a nezměnitelným zákonům.
Pomluva, pokud byla vedena úmyslnou nespravedlností, byla vždy trestána hrdlem a to ve všech dobách od Sumeru po Řím. Takou váhu měla v očích starých civilizací a též ve středověku, který znal též ordál, který je znám tím, že se osoba, která byla obviněna z trestného činu, který předvídala právní norma, vydala k řece, tam byla vhozena do vody v pytli a když se jí podařilo zachránit, byl ten, kdo jí obvinil tím, že na ni ukázal - ona líhá s muži (byla to ovšem vdaná žena. Za pomluvu byl ten, který ji vynesl byl potrestán stejně, jako již očistěná dříve obviněná. Nebo ten ukradl v noci úrodu, což byl hrdelní zločin. Vysoké tresty padaly i za bezbožnost, tedy za rouhání a krádeže v chrámech. A krádež samozřejmě byla též trestána různými způsoby, o které není o co stát. Pomluva se pro svou vážnost stává křivdou, pokud se shledá jako křivé obvinění. Ve středověku řešili tyto skutky soubojem. Odveta byla zakázána a až Řím trestal odvetu prostřednictvím státních orgánů, pověřených soudnictvím.
Ve své úvaze o nespravedlivém jednání v etice Nikomachově pokračuje Aristoteles v dlouhých úvahách svých předchůdců, co je spravedlnost, protože každý čin, který poškozuje druhého, které se stal terčem nespravedlivého jednání a je to dokázáno soudem, je dotčen nespravedlností a očekává se, že bude též spravedlivě očištěn. Lidé se domnívají, píše Aristoteles, že nespravedlivé jednání je v jejich moci .Ale není to tak snadné, pokračuje Aristoteles, neboť obcovat se ženou sousedovou, zbít svého bližního a do ruky dát peníze je tak snadné ale mýlí se v tom, že je to v jejich moci. I čestný muž může propadnout v otázce své cti tak, že někoho podplatí, že někoho zbije, odhodí svůj štít a někam uteče.
I ti lidé, kteří uznávají a vyznávají dobra, mají v těch svých dobrech buď nadbytek nebo nedostatek, píše Aristotelés. Lidem, nevyléčitelně zlým nepomůže ani balík peněz, píší já, všechno jim škodí, a konečně, píše Aristoteles, některým lidem z těch nevyléčitelně zlým to pomůže jen v jisté míře, proto je právo věcí lidskou.
Znakem rozumného člověka je schopnost správně uvažovat o tom, co je pro něho dobré a prospěšné, ne ovšem částečně, například co slouží zdraví nebo síle, nýbrž o tom, co slouží správně vedenému životu vůbec. Důkazem toho je, že rozumnými v něčem nazýváme lidi, kteří vzhledem k dobrému účelu i o něčem správně usuzují, o čem není žádné umění. Asi bude rozumným ten, kdo správně zvažuje cokoli v jakémkoli tématu než bude veřejně svou úvahu prezentovat.
Jak to bylo, tak to je. Lidi se nemění, ale jejich činy mění jejich životy.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Irena Aghová
Kdo si šlape po štěstí?
dospěla jsem k názoru, že mnoho lidí chce být šťastnými a hledají štěstí, v různých událostech a možnostech, jakoby se mělo naskytnout mimo ně, nikoliv v interním pocitu blaženosti.
Irena Aghová
Od sebe jsem odešel, sebe jsem nenalézal. Sv. Augustin
Ani to předjaří není takové, jaké bývalo. Mrazivé dny a noci odrazují od procházek, styku s blízkými na příjemných místech.
Irena Aghová
Co se to děje se světem?
Je dobře věřit svým pocitům, názorům, myšlenkám a tomu, co se odehrává v našem nitru a vlastním hodnotám, které rozlišují díky rozumu, co je dobře a co dobře není a nespoléhat, co se předkládá zvenčí.
Irena Aghová
Brno ve větru a měsíc v úplňku.
Přírodě nic nevyčítám. Jestli je něco špatně ona nemá žádnou vinu. To člověk bývá hlavním podezřelým, když se něco zvrtne. Má přeci dar rozumu.
Irena Aghová
Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.
Než ta situace nastala, měl každý z nás navyklý komfort a ten se pomalu rozpadával a bylo třeba najít jiné cesty, nebylo lehké se smířit s tím že v mnohých situacích není návratu k navyklému způsobu života..
Irena Aghová
Norimberský proces a Arendtová
I když jsem se narodila po válce, přesto její dozvuky v mém dětství rezonovaly. Jednak tím že se o válce mluvilo a též existovaly knihy, které jsem bohužel našla v knihovně v příliš dětském věku.
Irena Aghová
O milostných dopisech.
Psali jste někdy za někoho milostné dopisy? Jestli ne, tak to nikdy nedělejte. Můžete v sobě odhalit něco, co jste o sobě nikdy netušili. Povídka je psána v ich – formě, osoby jsou fiktivní.
Irena Aghová
Povídka. Seminárka a co všechno způsobila.
Příběh je fiktivní, je psán v ich formě. Postavy příběhu jsou též fiktivní. Snad se takové příběhy nedějí, možná, že v jiném světě a mezi jinými lidmi.
Irena Aghová
Obraz světa a jeho vliv na úroveň společnosti
Od Sumerů až po současnou dobu se všechny generace v historii snažily zanechat světu své vidění světa. Jaké je vidění světa současných obyvatel naší planety?
Irena Aghová
Vláda a lid jako konstitutivní prvky státu
Ano, k těmto prvkům ještě náleží ohraničené území. Ale já nyní uvažuji o sepjetí těch dvou jmenovaných. Jak se vlastně navzájem míjejí anebo se chápou jako lidé, kteří jsou svázáni zákony a odpovídají za dění v zemi jako občané?
Irena Aghová
Dějiny ukazují cestu následníkům co je dobře a není .
Nemyslím, že by měla Evropa opakovat chyby svých kulturních předků a dospět ke zkáze, ale měla by hledat východiska a dospívat k určitým cílům, i když vzdáleným.
Irena Aghová
O soucitu s nemocnými a o predikování smrti přeživších.
Před chvílí jsem si přečetla článek, který mi vyrazil dech a ráda si přečtu Vaše diskusní příspěvky. Studie: Těžký průběh nemoci covid-19 zvyšuje riziko úmrtí v následujícím roce (msn.com). To je výchozí článek.
Irena Aghová
Politika je věc veřejná na sociální půdě.
Na první pohled se zdá, že společnost rozdělují názory na situaci, která je složitá a v ní se projevuje zranitelnost hodnot a nutnost dosud ustálené hodnoty zvážit a neobávat se jejich přehodnocování.
Irena Aghová
Jak je důležité pěstovat ve státě etiku.
Po roce 1989, po sametové revoluci vzešla tendence pokračovat v ideálech První Masarykovy republiky. Jenže po Masarykovi svět prožil II. Sv válku a po ní další vývoj, který známe pod názvem totalita.
Irena Aghová
Ghosting jako způsob týrání člověka.
Poprvé jsem se setkala s pojmem, jehož obsahem je projev egoismu a sebestřednosti či vážného nedostatku empatie. Tím pojmem je ghosting.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016