Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MT

Marek Trizuljak

13. 8. 2011 22:56
Otázka vztahu umělce a režimní ideologie je nesmírně složitá

Takový Richard Wagner byl donedávna tabu pro izraelské hudebníky, protože se otevřeně hlásil k německému nacionalizmu, který byl už v 19. století extrémně protižidovský. Snad teprve letos poprvé v historii hrálo oficiální umělecké těleso Wagnera. Hudební skladatel Carl Orff byl velice silně spjat s nacizmem, podobně režisérka, která točila působivé propagandistické filmy ve prospěch německého nacistického režimu. Oba jsou až po mnoha desetiletích opatrně znovuobjevováni ve smyslu jejich umělecké tvorby. Hitlerův architekt Speer byl po válce ve vězení déle, než mnozí nacističtí pohlaváři. A tak dále... Naznačuji tím jenom to, jak složité je někoho soudit. Nelze úplně omlouvat nasazení Jiřiny Švorcové pro komunistický režim... Ale úcta k zesnulé umělkyni patří i tak k normální lidské slušnosti.

1 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 23:10
Re: Otázka vztahu umělce a režimní ideologie je nesmírně složitá

Tak samozřejmě a šlo i o jiné lidi. Ale to bychom museli vymazat veškerou tvorbu, která tu do roku 1989 existovala a všechny umělce a vědce takto obvinit, jak se o to pokoušejí, zřejmě velmi mladí lidé, v diskusi. A rozebírat díla spisovatelů, básníků, odborníků na to či ono a zapírat -. ne, my jsme tady nebyli. Moji předkové si leccos zažili a nikdy v nás, potomcích, nepěstovali nenávist k vlastní zemi a o zločinech 50 let jsem. se plně dozvěděla až po roce 1989, když se ty kauzy znovu otvíraly. Také jsem si něco zažila, to je bez debat. Ale nebudu se tím užírat celý život a nadávat a obviňovat druhé, že se mnou nesdílí nenávist. Já to tak necítím. Ale současně se mi zajídají ty agresivní výkřiky do tmy od lidí, kteří si to neprožili a nebo se narodili dlouho po té. Nikdo z nás nemůže žít trvale v nenávisti, ale i přes to, že si něco prožil, hledat v životě ty pozitiva, Já docela ty lidi, kteří tady tak záštiplně vykřikují, lituji. Žit tak nažlučený je opravdu složité.

pokr.

1 0
možnosti
JJ

jinfakt

13. 8. 2011 19:22
smutek a dík?

"umělkyni " švorcový nebude země lehká do té doby než se postaví před 248 popravených,4500 umučených ,200000 odsouzených do komouškých koncentráků a další tisíce zničených lidských životů a upřímně bude litovat své hlouposti , slepoty a zbabělosti před pravdou či jiným názorem.

Odhady počtů lidí, kteří byli odsouzeni ve vykonstruovaných procesech, – popravy, justiční vraždy, koncentrační tábory, genocida.Československo: 6 000 až 10 000 ,Sovětský svaz: 20 až 50 milionů ,ostatní Evropa: 1 milion, Čína: 65 až 80 milionů , Afghánistán: 1,5 milionu ,Kambodža: 2 miliony ,Severní Korea: 2-3 miliony ,Tibet: 1,2 miliony ,Afrika: 1,7 milionu ,Latinská Amerika: 150 000 .

5 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 20:07
Re: smutek a dík?

To nesouvisí s tímto článkem.

0 0
možnosti
SA

Saltos Alim

13. 8. 2011 18:57
Nevím, nevím

",,,,,jedině svobodné umění má tu nejvyšší cenu pro národ"  píšete.

Dovolte abych nesouhlasil. Jednak svoboda nemůže být bezbřehá, a hodnocení úrovně svobodného umění je časem vágní jak se běžně ukazuje.  Aby mělo tu nejvyšší cenu musí být svým způsobem angažované, rozhodně  však ne poplatné, národu něco pozitivního přinášet s  hlavním cílem  jej povznášet, kultivovat, sloužit dobru a lidskosti. Je  přece  jasné, že  mezi jinými  výrazně  ovlivňuje  světonázor, tedy myšlení a konání lidí. Myslíte, že současný stav u nás je uspokojující a toho co nazýváme svobodou bez vazby s povinostmi až moc?    8-o

3 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 20:04
Re: Nevím, nevím

Ne, nemyslím, ale já například povinnosti plním. Většina si myslí něco jiného. Jedno staré arabské praví :"Chceš-li hlásat pravdu, měl před domem osedlaného koně a jednu nohu ve třmeni". Je třeba rozlišovat, to máte pravdu, co je angažované umění a co poplatné. Zatím je ještě velmi brzy o těchto věcech přemýšlet, když jsem psala o sociální problematice, vrhli se na mne diskutující a obvinili mne, když jsem psala k Ježíši jako o člověku, vrhli se na mne diskutující a vyčítali mi katolickou církev, ač jsem veřejně vysvětlila, že nejsem katolík a ani křesťanka , ale že píši o člověku, který změnil svět. Víte, já těm diskusím nerozumím. Zřejmě tu nejsou dobře srovnané noty. aby se lidé pochopili. A nebo se chápat nechtějí a každý chce jen něco vykřikovat. Když to tak vezmu, tak je vlastně potlačován můj svobodný názor, jsem obviňována z podílu na tom či onom. To přeci není normální.

0 0
možnosti
V

varsolim

13. 8. 2011 16:27
Souhlas a podpora

zavrzenihodne a zhoubne komunisticke ideologie je pricina,ktera ma na svedomi vrazdy Horakove,Piky a mnohych dalsich.Stejne tak i zabiti komunistickeho esenbaka,ktereho zabil Radek Masin.Nebyt podporovatelu teto ideologie , tezko  k temto umrtim mohlo doji.

4 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 17:28
Re: Souhlas a podpora

V demokratické zemi, vážený pane, neplatí kolektivní vina. Paní Švorcová zemřela. Tento blog nesoudí režim, ale zmiňuji se o něm. Myslím, že jsem napsala korektně to, co jsem cítila. Nechci psát o sobě, o rodině a co jsme za minulého režimu prožívali a vidíte, přesto se loučím s paní Švorcovou. To neznamená, že podporuji komunistickou ideologii. Čtenáři to pochopili, vy bohužel ne. Přesto vám děkuji za vaše komentáře. V

1 0
možnosti
IJ

bojovnik2

13. 8. 2011 16:00
Souhlas a karma,

nic si nedělejte z nenávistných reakcí pravičáků - sprostých sobců zodpovědných za vládu nicoty a zmaru v současné společnosti.

1 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 16:54
Re: Souhlas a karma,

Ne, nedělám. V

0 0
možnosti
F

ftdolton

13. 8. 2011 15:57
Njn,

jen tak na okraj. Včera oznámila jiná významná umělkyně - zpěvačka, konec své aktivní kariéry. Jestlipak víte, že JŠ jí kdysi doslova a do písmene "zachránila holej zadek"? Na zpěvaččin účet totiž přišly omylem peníze ze zahraničí, které byly určeny pro jiného kolegu. Nejen, že je nevrátila, ale začal je i čerpat. Když to prasklo, měla na krku trestní stíhání. JŠ pro ni obstarala milost prezidenta.

Populismus, snaha ukázat svou důležitost, snaha pomoci skvělé umělkyni v jejím osobním selhání? Co to bylo? Zvažte, prosím.

0 0
možnosti
ZS

škovras

14. 8. 2011 14:25
Re: Njn,

Na tu záležitost si vzpomínám. Jen si myslím, že by se HH na pohřbu JŠ neobjevila ani tehdy, kdyby jí zdraví sloužilo (nechci jí křivdit). Dobré skutky jsou rychle zapomenuty. Ono by to taky chtělo kus odvahy přihlásit se k někomu, na něhož je IN plivat. HH je ve věku, kdy by už mohla říkat pravdu. Třeba formou "Ač jsem s ní v mnohém nesouhlasila, děkuju jí za to, že mi v těžké chvíli pomohla". Ale tak statečná asi není.

0 0
možnosti
VH

Totedyne

13. 8. 2011 14:57
...

Taky zemřel Ctirad Mašín. Švorcová se několikrát o něm zmínila, že zemřou ve stejný čas, ji nenapadlo.

1 0
možnosti
AT

Antonín, topič

13. 8. 2011 15:31
Re: ...

Budou to moci společně probrat.

0 0
možnosti
C

cojanato

13. 8. 2011 14:56
Vcelku dobrá herečka a v mládí pěkná ženská,...

jinak do poslední chvíle ideově zaslepená, fanatická komunistka bolševického ražení.:-/...Napomáhala zlu, ke zlu a bezpráví také mlčela.

Nevím, proč bych měl takovým provolávat slávu a čest nebo vyjadřovat nefalšovanou úctu

5 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 16:55
Re: Vcelku dobrá herečka a v mládí pěkná ženská,...

A vy napomáháte jen k dobru? A bojujete proti bezpráví?

1 0
možnosti
V

varsolim

13. 8. 2011 14:40
Napsala

jste toto proto,aby karma pro Vas,byla vyssi nez deset.Mnohe vase blogy,jsem hodnotil znacne vysoko ikdyz karmu mely okolo cisla 5.Ale tento?

4 0
možnosti
A

anothai

13. 8. 2011 14:53
Re: Napsala

A Vy jste tohle napsal proč? Nikdo o Vás nic neví a nic do konce Vašeho života, vědět nebude. Proč osočujete lidi, kteří mají názor (viz autorka), nebo lidi, kteří něco dokázali (viz. Švorcová. Její herecký talent je nezpochybnitelný)

1 0
možnosti
MM

captain cook

13. 8. 2011 14:32
Blog jak hodina socijaaaaalisticke literatury

na es-ve-vesce. Stejne tak smrdi proletarskou propagandou. Kdysi hodne davno se dalo rici, ze jako herecka Svorcova nebyla spatna, ac ne nijak vynikajici. Kdyz ale je nutne ohodnotit jeji osobu jako celek, to znamena vcetne jeji politicke orientace a podpory zlocinne komunisticke ideologie, pak jednoznacne palec dolu. Pro ni i pro autorku blogu.

4 0
možnosti
IA

Maura Irena

13. 8. 2011 20:09
Re: Blog jak hodina socijaaaaalisticke literatury

Tak já dělám komunitickou propagandu? Za to, že jsem si dovolila napsat im memoriam? To je už opravdu vrchol. je to nechutné.

1 0
možnosti