Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J49a52r72o38s71l11a43v 11C76h83u79d51á33č28e29k 7384875126755

;-D

A ještě tu o Červené Karkulce nebo o perníkové chaloupce, pěkně prosím. ;-)

Miluji pěkné pohádky, báje a pověsti. Fantazie má něco do sebe.

Bez mučení se přiznávám, že ještě v patnácti jsem věřil, že Přemysl Oráč byl historická postava. Jedna spolužačka mě tehdy upozornila na to, že to tak není. Dosud se za mou tehdejší naivnost a nevědomost stydím. ;-( Ale vyrostl jsem z toho. ;-)

Souhlasím s tím, že zdravá sebedůvěra je nesmírně důležitá. Pochybuji však, že zdravou sebedůvěru a úspěch někdo na dlouhou dobu získá jen tím, že sám věří a rozšiřuje pohádky o svém původu a své roli v budoucnu. Oblbuje tím jen sám sebe a jiné. Nezávisle na tom, zda tomu sám věří nebo nevěří, tak ta pohádka však může dobře fungovat jako psychologická manipulace psychologicky slabších a méně inteligentních jiných lidí, aby se mu podřídili. :-)

+1/0
28.9.2019 12:01

I46r80e73n14a 40A61g48h11o12v80á 7595578779753

U mne je to jinak. Protože jsem dětství prožila ve středočeském kraji s dědečkem a babičkou a také v východočeském kraji s rodiči, kde je přeci jenom mnoho a mnoho legendárních jmen a míst, tak jsem ty legendy prostě přijala a nehodnotila, zda je to pravda nebo není pravda. Myslím a pevně věřím, že je to součást kultury, že se ty legendy a báje tradují a hlavně, že se výborně poslouchají, protože jsou nějak jinak krásné, než knížky, které obvykle čteme. I když to jsou legendy, vyprávějí příběhy z nějakých dávných dob, o kterých nemáme ani ponětí a přesto, v určitém vzdělávacím procesu se s tím znovu setkáme a již zralejší je vlastně pochopíme. Vždyť i Písmo je plné legend, které nemají přímo historický základ, ale mravní základ, ale jsou krásné, když jim porozumíme. Mějte se dobře.V

0/0
28.9.2019 12:13

J93i10ř51í 44K80i91n60d70l 2848727163667

Jak víte, že Boleslav zavraždil svého bratra ???? Vy jste byla tomu přítomna ??? Ani historici v tom nemají+ jasno. Podle dochovaných kronik to pravděbodobně proběhlo tak, že bratři se dostali do hádky. Silnější Václav povalil slabšího bratra na zem. Družina Boleslava slyšela křik, vběhla na nádvoří a tam viděla Václava, jak je nad Boleslavem, máchá mečem a tak jej probodli. Pak se to svedlo na Boleslava a dála se k tomu báje, že běžel ke kostelu a tam byl probodnut. Přitom Boleslav vybudoval České království. Václav ovládal okolí Prahy, Boleslav sjednotil Čechy y vybudoval říši, která sahala až ke Kyjevu.

+1/0
28.9.2019 9:41

M68i23l82a65n 78B75í96l96e11k 5264689771

V článku jsou myslím pochybnosti uvedeny. Nakonec i popis Václavova zavraždění uvádí možnost hádky a následného zásahu Boleslavových družiníků.

Boleslavova úloha při konstituci našeho státu je samozřejmě obrovská. Na druhou stranu na jeho činnosti zase těžko stavět extra povzbuzující příběh, který by národu nějak pomáhal při leckdy nesnadné cestě dějinami. Boleslav vybudoval velkou říši, ovšem když na haličských pláních lovil lidi, aby z Prahy udělal zřejmě největší zaalpské centrum obchodu s otroky, pak to samozřejmě v tu dobu bylo pragmatické rozhodnutí posilující jeho moc, z hlediska nějakého vzoru pro další generace by asi moc nefungovalo. A vyprávění s nějakým kladným příkladem potřebuje každé společenství - a to se svatým Václavem za ta staletí ukázalo, že životaschopné je:-)

+1/0
28.9.2019 11:52

I68r97e20n62a 42A98g94h34o31v73á 7575348299863

Dobrý den, pane Bílek. Četla jsem krásné církevní dějiny od autora Jaroslava Kadlece a pak také monografii o svatém Václavu. Nějak se nedokážu vzdát myšlenky na našeho knížete a ono je to vlastně jedno - stal se symbolem, velmi krásným, ušlechtilým a takových je mezi našimi svatými více. To jsou ty kladné příklady. Však kolem dalších našich panovníků se točilo mnoho zajímavých příběhů a jak se to pěkně poslouchá, že? Přesto nikdy nezavrhnu památku na Karla IV. i na jeho syna Václava, toho nešťastného krále. Třeba to bylo s nimi všechno jinak. Ale my jsme to tak přijali, jak to nyní známe.

0/0
28.9.2019 12:23

M52i31l83a85n 19B88í40l33e94k 5784869291

Souhlasím. Bylo by smutné, kdyby se člověk dokázal na minulost dívat jen redukovaně skrz výčet "tvrdých" dat (samozřejmě takový pohled je také potřeba). A asi by to ani nešlo. Nakonec doba, která se tak oháněla bořením mýtů minulosti...sama stvořila mýty nové (leckdy spíš nesmysly).

+1/0
28.9.2019 13:31

I25r79e80n80a 78A92g82h81o66v21á 7925508179523

Přesně tak. Eliade napsal, že lidé bez mýtů nemohou být a když jich pozbydou, tvoří nové a nové. Něco na tom je. Je to i o mysli a duchovnu. Díky.V

0/0
28.9.2019 14:54

I73r20e41n46a 49A35g41h59o88v54á 7745278409583

Přímo to nevím, ale beru to, jak se na to dívají české dějiny čerpajíce z kronik. Ale napsal jste to zajímavě. Díky. Kouknu se do Palackého dějin.V

0/0
28.9.2019 12:17
Foto

K88a37r74e24l 83B54o78h79á53č50e92k 1781417456144

No, s tím Václavem a Boleslavem je to tak trochu na vážkách. Existují indicie, že žádní dva bratři...ale Václav a Boleslav je jeden člověk :) Viz Záviš Kalandra třeba :)

+1/0
28.9.2019 7:58

I85r19e89n45a 11A45g66h22o62v42á 7475938829293

Ano, vše jsem četla, dokonce i jednu monografii z teologické fakulty. Ale já mám k těm legendám našeho národa velkou úctu, protože mě to učil dědeček a věděl proč - pro úctu k národu a zemi, kde jsem se narodila. Důležitá je víra v sebe samotné. Kolikrát nám hrozila záhuba. Není důležitá syrová pravda, ale to, co nás spojuje a já si myslím, že právě ten svatováclavský svátek. Asi tak.V

+1/0
28.9.2019 8:13
Foto

J91a35r13o74s52l33a76v 83C28h35u33d97á93č40e87k 7954565556105

Obávám se, že žijete v katolické bublině. Pro většinu - zpravidla ateistických nebo agnostických - Čechů myslím Václav není svatý ani důležitý panovník. Svatováclavská legenda dle mne tedy Čechy nijak nespojuje. Já osobně se divím tomu, že dnešní den je nazývám dnem české státnosti.

Mějte se pěkně. :-)

+1/0
28.9.2019 12:16

I24r84e68n65a 36A93g57h52o69v61á 7615508169843

Já, pane Chudáčku jsem sice římanka, ale studuji starověké dějiny na FF a to víte, že tam je tolik příběhů, tak nádherných, chytlavých, že se někdy nedá od nich jen tak odtrhnout. Jsem ještě ve větší bublině, než si dovedete představit. A je to krásné. Hezký den.V

+1/0
28.9.2019 12:35
Foto

J96a34r57o66s75l65a92v 79C18h35u70d20á76č47e72k 7814745466905

R^

0/0
28.9.2019 12:42

M47i82l15a16n 66B47í48l57e74k 5344239661

Ve zkresleném vnímání sv. Václava sehrála značnou roli komunistická historiografie (ale i ta dřívější, proticírkevně zaměřená); tyto dozvuky jsou patrné i dnes (Václav označován jako zbabělec, symbol kolaborace, ohnuté páteře atd.).

+1/0
28.9.2019 13:36

I73r82e90n18a 42A62g47h88o79v43á 7305148599393

Šlo tam o zápas mezi německým vlivem nejen katolické církve a pohany, ale také šlo o knížecí stolec - kdo ho obsadí. Komunistickou historiografii jsem nějak nezažila, nebo jsem to nevnímala. ale asi v ní bylo všechno možné a pokroucené dějiny se nějak těžko narovnávají. Teď přemýšlím, jak tomu rozumí současní mlaďoši. ;-D

0/0
28.9.2019 22:11

M64i83l79a14n 96B78í85l14e25k 5474239291

No, on byl Kalandra trochu provokativní:-). Mám dojem, že moc historiků tuhle teorii nezastává

+1/0
28.9.2019 11:55
Foto

K51a98r37e27l 45B15o82h22á14č46e93k 1561647486214

Nemohu soudit, jen jsem to někde zachytnul jako zajímavost včetně třeba další, že lebka sv Václava není lebkou sv Václava a jinými zajímavostmi:) Ale rozhodně to z mé strany není na nějakou fundovanou diskuzi :)

0/0
28.9.2019 11:57

I97r11e66n48a 83A11g16h17o82v72á 7945308269863

Pane Boháčku, jednou jsem objevila na našem Vstatku starou knihovnu, tam byly časopisy z 20. let, odebíral je dědeček, nějaké knihy a hlavně Životy svatých - několik dílů. Někdo měl potřebu v určitých historických dobách se o nich zmínit a posléze někdo legendarizoval mnoho postav, jako sv. Barboru, to je dokonce zfilmovaný příběh, Longina, který probodl Ježíšovi bok apod. apod., který je považován za svatého nebo statečného sv. Maura. Tím chci říci, že lidé od nepaměti milovali legendy ve všech koutech světa a nakonec z toho vznikly krásné příběhy, které se dostaly do starých kronik a budoucí dějepisci to do těch kronik prostě zapsali a tak to putovalo i do našich dob . A mně se tahle hra moc líbí. Třeba do jisté míry nemá historickou hodnotu, ale něco vypovídá o lidech a jejich vnímání těchto věcí - třeba chtějí slyšet o hrdinech a zbabělcích, o lidech, kteří jsou lepší, mravnější a svým chováním vznešenější a už se to u nich nedá změnit.

0/0
28.9.2019 12:33
Foto

K86a77r74e69l 28B43o95h88á51č26e84k 1981767276594

Já proti legendám nic nemám, i když do dějepisných kronik IMHO nepatří:)

0/0
28.9.2019 12:35

I47r84e56n42a 40A73g15h23o79v73á 7455498929303

Ti klášterní zapisovači do kronik leccos vpašovali a další ty legendy nějak rozšiřovali a snažili se jim dát autenticitu. Třeba ta o Merovejovcích. To je tedy síla.

+1/0
28.9.2019 15:01
Foto

M44i71r19k62a 94P27a58n25t80l93í30k77o12v22á 1247323978123

Paní Aghová, svatováclavská legenda mě dojímá, svatováclavský chorál je nádherný, povznášející, ale kdybych si měla vybrat z těch slavných a úctyhodných mužů české historie, vybrala bych především Jana Amose Komenského. On, jeho život, jeho myšlenky i odkaz, jsou reálné, historicky ověřené - a je to osobnost vážená nejen námi, ale i půlkou Evropy. Z panovníků bych volila Karla IV. pro to, co za jeho vlády v Českých zemích vzniklo, (vystavělo se). On by osvícený panovník a vladař. Svatý Václav je legenda a mýtus, pro národ velmi užitečné, i když historicky méně podložené. Naše generace vyrůstala na Jiráskových historických románech a na Starých pověstech českých - a také na tom, jak je ve svých loutkových filmech nádherně ztvárnil pan Jiří Trnka. I když vím, že staré pověsti české jsou fikce, nikdy mě nepřestanou dojímat. Díky za článek k zamyšlení.R^[>-]

0/0
28.9.2019 19:05

I39r89e32n34a 19A72g82h56o22v72á 7615898539973

děkuji. Jsme na tom stejně. Ty nové generace to nepochopí.V

+1/0
28.9.2019 21:57

M55i95l31a81n 23B89í23l31e42k 5884689741

Ono jde třeba i o Kristiánovu legendu. Kalandra prohlašoval, že jde o jasný podvrh, jiní historici rozhodně tak rezolutní nebyli a nejsou:-)

+1/0
28.9.2019 13:42

I48r19e95n13a 10A65g51h46o47v62á 7405218469983

dobře, že píšete o podvrzích. V době, kdy probíhalo národní obrození a nejen ve střední Evropě, se pokoušel každý národ dokázat svou bohatou minulost a zapojil umělce a historiky do této neblahé akce. Pokud to tehdy kriticky nerozpoznali, že předložený jakoby původní text je přes čáru, tak to nepustili ven. Ale já jsem před lety četla, že se jeden švédský vědec radši zastřelil, než by se dopustil podvodu. Po té strašné třicetileté válce se všichni hleděli vzpamatovat, obrodit se a dát do pořádku, co se dalo. Hanku bych nedosuzovala. A tak jsem o tom všem přemýšlela. Jestli se některý z těch textů dostal do historie, pak jsou to kapitoly o bájných knížatech v Palackého dějinách.

0/0
29.9.2019 9:40

M88i21l70a46n 52B29í13l75e79k 5554269921

Ten smutný osud švédského vědce mi připomněl Josefa Ladislava Píce (nad c je samozřejmě háček, ale takto napsané jméno není puštěno dál...), poctivého historika a archeologa, který svůj profesní život bohužel spojil i s obhajobou Rukopisů. Nakonec všeobecnou ostrakizaci a výsměch neunesl a svůj život dobrovolně ukončil.

Kristián má asi tu (ne)výhodu, že novodobý podvrh je vyloučen. A dokázat v dnešní době, zda se jedná o zápis z 10., 12. nebo 14. století, možná ani dost dobře nejde - tedy s naprostou průkazností:-)

0/0
29.9.2019 11:28

I50r84e21n26a 67A89g45h49o96v44á 7465268699603

Však to Masaryk taky schytal za ty rukopisy. Víte, pane Bílek, že mi ta neprůkaznost ani moc nevadí, pokud nejsem nucena to zkoumat?

Když jsem např. studovala židovské dějiny a biblické dějiny a k tomu hromadu literatury, která se zaobírá historičností knih Písma, jak si to přála církev, která povolila zkoumání Bible, tak se do toho archeologové pustili. Snažili se odhalit, zda patriarchové z knihy Genesis skutečně existovali a zda jsou doložitelní z kronik a zápisů okolních národů. Židé totiž cestovali i přes území Sumeru a Sumerové byli velcí pisálci a nějaké záznamy se našly. Jenže knihy Písma mají hlavně teologický význam a to zkoumání bylo proto, že se někteří další pisálci v 19. století snažili zpochybnit historičnost Bible. A napsali spoustu knih. Když jsem to všechno dočetla, tak jsem si pomyslela, že je hlavní se z textu poučit - proto se říká, že Bible je milostný dopis člověku.

A já si myslím, že po těch strašných válkách na Předním východě a zvláště po válce židovské lze věřit jen Josephu Flaviovi, a ne Římanům, kteří také pořád něco sepisovali, ale jen proto, aby oslavili sami sebe, tajili jisté skutečnosti a o Židech nenapsali nic. Natož o křesťanech. A přesto, že se počátky křesťanství odehrály na římském území a až do 5. stol. do pádu Říma několik význačných Římanů vystupovali jako křesťané.

A nakonec jedna italská učebnice dějin římské historiografie osvětlila, že všichni historikové z doby republiky, když přišla doba císařská a zakázala jedinou zmínku o době republiky, Caesarovi a jiných jemu podobných osobnostech, tak popravila všechny historiky, kterým to ujelo a zmínili se o republice a zachránili se ti, kteří dokázali lásku k republice utajit. Vždyť Cicero byl velkým stoupencem republiky a stálo ho to život.

A s tou historičností i u jiných národů to bude podobné. Copak víme, zda žil král Artuš? Mně nevadí ta pochybnost a ráda si přečtu ty legendy o rytířích z doby krále Artuše. A taky mně nevadí, že Svatý Grál je legenda a ráda si o něm

0/0
29.9.2019 14:36

M33i12l60a18n 42B90í69l75e89k 5334199701

Vlastně nejen legendy, ale i stará dějepisná vyprávění mají svou hodnotu. Třeba takový Václav Hájek, kolik jen odsudků bylo sneseno na jeho hlavu. Trochu se přitom zapomínalo, že on tvořil v době, kdy se nerozlišovalo mezi historickou vědou a beletrií, jeho dílo bylo neseno, jak píše Vlnas, "renesanční radostí z vyprávění". A že se práce zdařila, svědčí jeho obliba jak mezi tehdejšími katolíky, tak utrakvisty (na druhou stranu je zase pochopitelné, že osvícenství na něm nenechalo nit suchou). No, dnes už je snad doba taková, že si můžeme dovolit číst "ve více vrstvách", ne jenom hodnotit ve striktně "vědeckém" duchu...

0/0
30.9.2019 10:15

I51r26e55n44a 43A25g56h83o71v10á 7605358469713

To je pravda. Totéž o Kosmově kronice.

V

0/0
30.9.2019 11:13

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz