Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P96a75v45e61l 52D69v68o31ř33á30k 5729715824550

Amíci mají poučku, že každý člověk je užitečný, když se dá na správné místo. Obávám se, že tohle se nám stále příliš nedaří.

0/0
1.10.2019 12:34

I74r37e27n46a 27A98g37h13o45v72á 7655608329723

Přesně tak.

0/0
6.10.2019 19:17

P95e63t39r 71K64o11r14e90c30k39y 2643887433231

V privátní firmě není důležité stáří, ale rozhodují schopnosti a to jsem poznal na vlastní kůži, jak doma, tak venku v Evropě a za mořem. Veřejná sféra asi funguje v této oblasti asi trochu jinak...

+2/0
1.10.2019 7:33

I66r66e98n61a 38A22g40h31o52v92á 7135728609693

Poznala jsem, že ve veřejné sféře se upřednostňují mladí, věkově perspektivní lidé i s tím rizikem, že neuspějí, protože nemají zkušenosti, i když mají dobré vzdělání atd. Důraz se klade na schopnost pracovat s technologiemi a je pochybnost, že starší lidé na to už nestačí, dále, že jsou schopni se učit jazyky, což starší generace tu schopnost už nemá. Nejsem zrovna přívržencem generační výměny, jak se o to pokoušeli v Evropě, ale zdá se, díky platům ve veřejné sféře to mladé zase tak netáhne. A pak jde o zvyklosti, které si privátní sféra udržuje, což je zřejmě překážka pro mladé, podle mého pozorování. DěVkuji za příspěvek.

0/0
1.10.2019 11:05
Foto

M72i10r88o86s18l45a58v 37M66a42c10e28k 5531695460952

konkurence na pracovním trhu existuje, takže panuje i mezi generacemi. Nebýt starých, mají se mladí lépe a naopak, s tím nelze nic dělat.

+1/0
30.9.2019 18:56

I17r61e19n93a 89A77g15h66o98v93á 7595648419863

Je to tak zařízeno. Podivně zařízeno. Ten zápas není fér. Mělo by to být vyrovnané s tím, že obě strany mají nějaká pravidla, která udržují řád.

0/0
1.10.2019 11:08

J77a60k38u53b 31K57n38e75c12h34t77o17v39s41k28ý 3380936861602

Autorko, k tomu, že dobří řemeslníci budou vždy potřební...to no. Ale většina vyučených lidí nedělá řemeslo celý život. Buď je to nebaví, nebo v tom nejsou dobří. A hlavně řemeslo časem nemusí vykonávat ze zdr. důvodů. Viz zedníci. A bez maturity nemáte šanci si najít lepší místo. tak je třeba uvažovat. Dnes maturitu musí mít např. inspektor autoškoly. Přece mladý maturant nemůže být lepším řidičem, než třeba o mnoho let starší s prací. Nebo maturitu požadují na smutečního řečníka úplně zbytečně. FOrmální vzdělání se u nás na mnoha profesích stále přeceňuje. Papír má přednost přes znalostma.

+1/0
30.9.2019 17:33

I15r96e95n20a 51A74g82h31o82v30á 7185508979713

Většina vázaných živností má podmínky, jednou z nich je maturita. A máte pravdu, že se v mnoha profesích přeceňuje formální vzdělání. S tím souhlasím, je je to, dané zákonem i u vysokoškolsky vzdělaných inženýrů, pracujících v nějakém oboru. Jsou to tzv. autorizace, které jsou vyžadované u uchazečů o veřejné zakázky kromě jiných dokladů, požadovaných na základě evropských směrnic. I inženýr, který má autorizaci a všechny ty doklady, co se po něm chtějí a to stojí hodně peněz, nemusí být na trhu úspěšný. U volných živností se takové věci nepožadují. takže živnostenský list může získat i kartářka a bůh ví jaké jiné profese. Myslím, že tyhle věci by se mohly opravdu upřesnit a zvážit nutnost toho kterého požadavku. Děkuji.

+1/0
30.9.2019 17:57

J34a54k32u66b 25K26n24e48c77h85t16o68v21s70k75ý 3340806651652

Jen dodám, že na ty požadavky si kvůli mentalitě národa ještě dlouho počkáme.

0/0
6.10.2019 15:19

I77r79e80n79a 64A27g12h55o73v17á 7925818259363

V praxi v investičním stavitelství jsem zjistila, že právě středoškoláci ze stavebních průmyslovek jsou velmi šikovní, znají dobře řemeslo i svou profesi, kterou zastávají a měli by dostat více prostoru v praxi. Když je kladeno mnoho nároků k získání další kvalifikace pro absolventy vysokých škol, stojí je to mnoho času a peněz a přitom vlastně je rozdíl ten, že zastávají na stavbě funkci vedoucích a ředitelů a přesto musí znát ten základ, vést agendu, řídit stavbu apod. A asi to bude stejné u všech technických oborů.

0/0
6.10.2019 19:16

P18e66t16r 72B15u36r70i44a90n 4581276344448

Karma.

+1/0
30.9.2019 16:46

I16r70e60n17a 94A37g84h42o93v54á 7735518129973

Děkuji.

0/0
30.9.2019 17:57

M23i68l73e70n92a 34K53l84o61u18č27k17o59v39á 2166450896312

Skutečně zabírají starší lidé v důchodovém věku mladším pracovní místa? Zkopírovala jsem otázku z Vašeho blogu.

Ono jde o to, jaká místa zabírají? Zpravidla zabírají místečka, kde se nepředřou, zodpovědnost malá nebo nulová. Zejména zabírají místečka vedoucích oddělení na úřadech, magistrátech, ba i jako ředitelé školských zařízení.... Proč má dělat ředitele 65. člověk? Ať jde učit. Nejsem proti, aby důchodci nepracovali, pokud chtějí nebo musí, ale neměli by přesluhovat. Nepobírat důchod současně s platem na místě, kde byli třeba 20 let. Máš nárok na důchod? Jdi do důchodu a nech se zaměstnat třeba jako uklízečka, pomocná síla, poštačka. Btw. jsem též v důchodu, nepracuji.

+2/−2
30.9.2019 15:36

I46r91e67n49a 13A55g84h85o86v50á 7755728619983

Děkuji za příspěvek, paní Kloučková. Já mám tu zkušenost, z ministerstva, že tam pracovali lidé přes důchod, protože mladí se do státní správy nehrnou. Na jednom ředitelství, které nebudu jmenovat poslali lidi, kteří měli nárok na důchod do důchodu a ejhle, na inzerát, že hledají zaměstnance se jim žádný mlaďoch nehlásil, tak zase prosili ty odejité, aby se tam vrátili - úplná fraška. Je to o tom, že jsou podle mne ty pracovní procesy vedeny tak, jak v minulosti a to zase umí ti starší. Ředitelé školských zařízení by měli mít přiměřený věk. ale sehnat někoho, kdo by to chtěla dělat z mladých, to je asi docela těžké, když nemají zkušenost. Co se týká dalších úřadů - ně každý zvládne přijímací podmínky podle služebního zákona. Já si myslím, že nejsou dobře nastaveny podmínky na trhu a ani to, kdo kde nesmí přesluhovat v nějaké pozici. Třeba u doktorů i u soudců. každý by měl být připraven, že půjde do důchodu, tak by min. 10 let před tím se mohl na tu situaci připravovat a přemýšlet o tom, co by mohl dělat dál, když to potřebuje.

+3/0
30.9.2019 15:55

M62i34l72e30n32a 83K55l41o19u62č84k97o98v77á 2306340126862

Ale vzdyt nemusejí dávat inzerát. Snad mohou sáhnout do kmenových zaměstnanců. Já dělala ve finanční sféře a odtamtud odcházeli třicátníci s vysokou školou jen proto, protože neměli vidinu posunu. Místa manažerů a vedoucích zabraná lidmi v důchodu. Bývalá kolegyně odešla na FÚ kvůli lepší pracovní době, v důchodu dělala dál a přiznala, že lépe se nikdy neměla. Důchod plus plat.

0/0
30.9.2019 16:03

I19r82e30n64a 15A55g29h70o24v17á 7475658439843

U těch kmenových zaměstnanců to bylo tak, že nechtěli odejít ze svých pozic na jiné, asi to měli lepší. I když jsem dostala nabídku, razantně jsem ji odmítla, protože bydlím v Brně, manžel s tím nesouhlasil, abych přes týden byla jinde a pak - kdo by dohlížel na syna, že? Radši jsem zůstala tam, kde jsem byla a vůbec se mi nic nestalo. Myslím, že celá ta složitost je v tom tzv. zaběhaném systému, do kterého jen tak někdo nepronikne a ještě mezi lidmi, kteří ho zuby nehty udržují, protože jsem na něho zvyklí a já mám pocit, že je to v celé státní správě stejné, i na těch vysokých postech.Jak se podaří udělat pelech, tak je těžké z toho vstávat.

+2/0
30.9.2019 16:20

J44a64n 18R95á14ž 1439243674460

Příběh 1. "Moje děti přišly do věku, kdy se musí rozhodovat o tom, co budou v životě dělat. Takže jsme je začali usilovně přesvědčovat, že jít na universitu je ztráta času a pro další uplatnění v životě, jestli nechtějí dělat lékaře nebo konstruktéry, popřípadě některý z vědeckých oborů, naprosto zbytečná záležitost. A tak společně analyzujeme se synem, který není studijní typ, jaké řemeslo bude dělat a s dcerou, kterou bohudíky opustila představa studovat humanitní obory na MU, zase probíráme škálu oborů, po kterých bude zaručeně poptávka na pracovním trhu v období nástupu digitalizace a robotizace výrobních procesů"

Tak tohle mi řekl syn kamaráda s dětmi syn 15 a dcera 17 let. Velmi rozumné!

Příběh 2. Personální ředitel strojírenského podniku zadal kriteria pro příjem nových zaměstnanců do nástrojárny: Věk min. 40 let, prokazatelnou praxi v oboru a ověřenou schopnost samostatného řešení výrobních úkolů. Těm nabídnout 50tis.Kč. měs.

Mladí mohou vyhrát boj o pracovní místa jen tehdy, když dokáží, že mají stejné vlastnosti pracovat zodpovědně, kreativně, kvalitně a s potřebnou mírou loajality jak k zaměstnavateli, tak i k odběrateli, jako mají starší. Jinak: Jsou pracovní pozice, zejména ve výrobní sféře a službách, kde zkušenost a odpovědnost za kvalitu odvedené práce, má přednost před věkem.

Osobně jsem přesvědčen, že první, kdo dostane "padáka" v nastupující krizi a propouštění, nebude loajální starší odborník, ale mladý "pták" který žije v přesvědčení, že není problém měnit každé dva roky zaměstnavatele..

+6/0
30.9.2019 15:09

I90r60e57n86a 27A56g85h18o66v26á 7725858529253

Ano, pane Ráž, přesně tak to je. Dřív se lidé nejdřív vyučili a pak šli do škol a toho se drželi všichni lidé, i Habsburci. Já Vašemu synu fandím i dceři, protože řemeslo má stále zlaté dno a já jsem proto, aby konečně ty naše vlády pochopily, že mají dát řemeslům šanci a udělat pořádné učňovské školy, aby kluci a holky měli do budoucna dobré vyhlídky. To, co bude převažovat a ponese také zisk do rodiny. Studiem humanitních oborů rozhodně se člověk život nemůže, kromě práva a to není taky jisté a je to úmorné studium. Záleží na tom, jaké má člověk a k čemu nadání - já osobně obdivuji obory, které vyhovují současné potřebě a jsou skutečně dobře placeny. A hlavně, když to ty lidi, co se na ně připravují, baví.V

+1/0
30.9.2019 15:24
Foto

M42i68r67k74a 12P23a40n34t71l95í50k22o63v22á 1227373978523

Paní Aghová, po roce 1990 se udělaly chyby, které se velmi těžko napravují. Byla jsem zaměstnána ve velké továrně na zpracování plastů, manžel také. ale ve strojírenské. Tyto velké podniky si dřív vychovávaly své vlastní budoucí pracovníky, Každý podnik měl své učňovské středisko, s dílnami, kde je řemeslu (v každém jednotlivém oboru) učili mistři. Učni byli vždy jeden týden v dílně na praktickou výuku, druhý ve škole na teoretickou a všeobecnou. Mělo to i tu výhodu, že ti šikovní učni byli po dokončení většinou tříletého oboru doporučeni k dalšímu studiu, odmaturovali, a měli možnost stát se vedoucími oddělení, nebo dílenskými mistry. Ale co se stalo po roce 1990? Učňovská střediska, školy i ubytovny byly zrušeny, mnohé podniky se i rozpadly - a výsledek? Des není učňů, ani řemeslníků... Budoucí drobní řemeslníci -švadleny, kuchaři, zedníci, kominíci apod. zase měli integrované učňovské školy, a někteří z učňů také končili maturitou. Chyba je v tom, že i když se změnil režim, to dobré, co v něm bylo, se nemělo šmahem rušit, ale mělo se v tom pokračovat. Je to škoda, kterou pociťujeme dnes, po třiceti letech od "sametové". A mladí si stěžují na to, že jim důchodci zabírají místa? Nevím opravdu kde jim ta mí místa berou, možná na úřadech. U práce manuální a náročné jim to určitě nevadí... (Náš problém to naštěstí není... Naši vnuci (5) všichni vystudovali VŠ v techn. oborech - a vedou si dobře). Díky za námět k přemýšlení. R^

+2/0
30.9.2019 17:26

I93r25e82n73a 54A97g41h52o66v30á 7395988279223

Kdysi jsem pracovala v První brněnské strojírně v oddělení normalizace a denně jsem musela chodit do fabriky mezi dělníky a výrobními normami, které se na našem oddělení zpracovávaly. Vůbec jsem nikdy nelitovala, že jsem měla takovou zkušenost, protože jsem se naučila číst z výkresů, naučila jsem se rýsovat, protože tehdy nebyly ještě na to programy, ti lidé tam pracovali dlouhá léta a také někteří po svých otcích.byla tam dobrá atmosféra a i když jsem produktem humanitních škol, neváhala jsem, abych nevyužila nabízené znalosti.

Pak to padlo a celou strojírnu převzalo ABB. Vyhnali spoustu lidí za plot, jak sami říkali a tak ta fabrika skončila. I navzdory tomu, že se v ní vyráběly turbíny a kotle pro celý svět a na míru. Byla to škoda, ti lidé ztratili budoucnost, protože s takovou specializací jich nebylo třeba. Až v další budoucnosti se mi ty dovednosti hodily, když jsem už pracovala jako právník v investiční výstavbě. Ale já byla svým způsobem vyučená za těch deset let a beru to jako velký přínos, protože jsem si osvojila věci, ke kterým bych nikdy jinak nepřišla. Dělníci z té fabriky jezdili po světě a uměli cizí jazyky. A dnes? Sedět v úřadě je sice pohodlné, ale když to vezmete zpět, vlastně se tam člověk nic nenaučí, jen překládat papíry z rohu do rohu. V

+1/0
30.9.2019 18:13
Foto

M57i22r91k63a 44P74a49n64t33l59í36k85o89v75á 1447313948543

Je to tak, paní Aghová... Já jsem průmyslová výtvarnice, do "výroby" jsem chodila zkoušet nové vzory dezénů a potisků folií, podlahovin a dekorů na nafukovací výrobky z PVC. Manžel, projektant v Závodech přesného strojírenství, je ještě stále ve styku s různými stroj. podniky...Vidí, jaký je tam dnes nedostatek obráběčů kovů, seřizovačů, elektrikářů - prostě vyučených odborníků... Musí proto zaměstnávat ty nevyučené, anebo cizince, Nejvíc Slováky a Ukrajince... Není to vůbec dobré... Rv

+3/0
30.9.2019 18:39

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz